شعار «یک دانشجو کم بشه، اینجا قیامت میشه» در چهل و هفتمین روز قیام مردم ایران

0
36

در ادامه اعتراضات سراسری در ایران برای چهل و هفتمین روز، دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، چهارشنبه 11 آبان با شعار «یک دانشجو کم بشه، اینجا قیامت میشه» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و نسبت به بازداشت دانشجویان و سرکوب تظاهرات دانشجویی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز امروز با عدم حضور در کلاس‌ درس و تجمع در محوطه این دانشکده نسبت به ممنوعیت ورود و بازداشت دانشجویان و سرکوب تجمعات دانشجویی اعتراض کردند.

دانش‌آموزان مدرسه‌ای در بهارستان تهران هم چهارشنبه پس از پایان کلاس‌ درس خود در خیابان‌های این محله تجمع کرده و شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی به مناسبت روز حکومتی «دانش آموز» درباره حضور جوانان و نوجوانان در اعتراضات سراسری جاری گفت، اینان «به‌دلیل برخی هیجان‌ها و احساسات و برخی بی‌دقتی‌ها در مسائل وارد میدان شدند.»

خامنه‌ای بدون هیچ گونه اشاره به نقش عوامل داخلی و سیاست‌های حکومتی در ایجاد اعتراضات بی‌سابقه کنونی، «آمریکا و انگلیس» را «صحنه گردان» این اعتراضات دانست و خیزش کنونی را «جنگ ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی برشمرد.

از سویی، شهروندان معترض در سنندج، چهارشنبه با سر دادن شعارهای ضدحکومتی در خیابان‌های اصلی این شهر از جمله خیابان فرح، فیض‌آباد و میدان کارگر راهبندان ایجاد کردند.

کسبه و مغازه‌داران شهرهای مختلف استان کردستان از جمله سنندج، مریوان و سقز هم امروز با فراخوان‌های از پیش اعلام‌شده اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.

سازمان حقوق بشر ایران هم در آخرین گزارش خود اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم 277 نفر از جمله 40 کودک و 24 زن افزایش یافته است.

این سازمان سه‌شنبه 10 آبان گزارش داد در میان 40 کودک کشته‌شده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، 9 دختر وجود دارند.

همزمان با ادامه اعتراضات و اعتصابات در شهرهای مختلف ایران، دلار در بازار تهران چهارشنبه یازدهم آبان، به بالاترین نرخ تاریخی خود رسید و با قیمت 34 هزار و 170 تومان معامله شد.

العربیه نوشت؛ شهروندان تهرانی هم با افزایش بی‌سابقه نرخ دلار، با تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها‌ به خرید دلار اقدام کردند.

با ادامه اعتراضات در ایران، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری از بازداشت سه همکار خود خبر داد و در توییتر نوشت: «امروز در شیراز خانم‌ها نازنین سالاری، بهار صحراییان و آقای محمود طراوت‌روی از وکلای شریف دادگستری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.»

بازداشت وکلای دادگستری در حالی است که مقامات قضایی و امنیتی ایران اعلام کردند درصدد برگزاری محاکم صدها بازداشت‌شده اعتراضات اخیر در استان‌های کشور هستند.

اکثر وکلای بازداشتی اعلام کرده بودند که آماده پذیرش داوطلبانه پرونده بازداشت‌شدگان هستند.