شرکت هیوندای قرارداد احداث مجتمع پتروشیمی برای جمهوری اسلامی را لغو کرد

0
156

شرکت مهندسی و ساخت هیوندای کره جنوبی دوشنبه 29 اکتبر از لغو قرارداد 521 میلیون دلاری احداث مجتمع پتروشیمی برای جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت مهندسی و ساخت هیوندای کره جنوبی در بیان دلایل خود برای ترک قرار داد احداث مجتمع پتروشیمی برای جمهوری اسلامی اعلام کرد: «جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های آمریکا توانایی تامین سرمایه این پروژه را ندارد».

این شرکت افزود: «این قرارداد به علت عدم تکمیل تامین مالی که پیش‌شرط اعتبار این قرارداد بود، لغو شده است».

قرار است چهارم نوامبر، بسته دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی اجرا شود. صنعت نفت و بانکداری جمهوری اسلامی از جمله بخش‌هایی از اقتصاد جمهوری اسلامی است که در این دور تحریم خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا 7 اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرده بود.

دونالد ترامپ  رئیس جمهوری آمریکا ماه مه گذشته خروج کشورش از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی (برجام) را اعلام کرد؛ توافقی که برپایه آن در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تعلیق شده بود.

دولت آمریکا در تلاش است تا به توافقی جامع‌تر با جمهوری اسلامی دست بیابد که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را هم در بر گیرد.

گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، کشورهای طرف مذاکره جمهوری اسلامی در توافق هسته‌ای بودند که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود.

  به گزارش العربیه؛ کشورهای اروپایی به علاوه روسیه و چین، خواستار ابقای توافق هستند، اما به نظر می‌رسد نمی‌توانند در برابر تحریم‌های آمریکا تاب بیاورند، از این رو درماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی و حتی آسیایی که پس از برجام قراردادهایی با جمهوری اسلامی امضا کرده بودند، از بازار این کشور خارج شدند.