شروط نتانیاهو برای فتح و حماس: اسرائیل را برسمیت بشناسید و با جمهوری اسلامی قطع رابطه کنید

0
255

نخست وزیر اسرائیل در واکنش به تلاش دو گروه رقیب فلسطینی فتح و حماس برای رفع اختلافات و تشکیل یک دولت متحد گفت ما به سازش ساختگی گروه‌های فلسطینی علاقه‌ای نداریم.

با سفر روز دوشنبه هیات بلندپایه تشکیلات خودگردان فلسطینی به نوار غزه، روزنه امیدی برای پایان دهه دشمنی و اختلاف بین گروه حماس و جنبش فتح و بهبود وضعیت نوار غزه باز شد.

رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از ورود به غزه در میان جمعی از مقام‌های ارشد فتح و حماس گفت، وحدت ملی تنها راه رسیدن به یک کشور مستقل فلسطینی است.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در واکنش گفت هر کس از صلح حرف می‌زند باید اول اسرائیل را به عنوان کشور مردم یهود به رسمیت بشناسد، و شروطی را هم برای مذاکرات صلح مطرح کرد.

وی گفت کسانی که می‌خواهند سازش فتح و حماس تاثیرگذار باشد، بدانند ما رویکرد روشنی داریم و آن این که شاخه نظامی حماس باید منحل و روابطش با جمهوری اسلامی، که خواستار نابودی ماست، قطع شود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز، یک روز پیش از اظهارات آقای نتانیاهو، در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی سی‌بی‌سی مصر خواستار خلع سلاح گروه حماس شده بود.

آقای عباس با تاکید بر این که سازمان‌های فعال در غزه باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند، گفت «ما یک کشور با یک دولت واحد، با یک قانون واحد و یک نیروی نظامی واحد می‌خواهیم.»

جیسون گرینبلات نماینده دولت آمریکا در مذاکرات صلح خاور میانه نیز روز دوشنبه، ضمن استقبال از تلاش فتح و حماس برای مصالحه، از فلسطینی‌ها خواست اسرائیل را به رسیمت بشناسند.

به گزارش صدای آمریکا؛ رهبر جدید حماس، گروهی که از سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، اوایل شهریور اعلام کردروابط با جمهوری اسلامی را ترمیم کرده و برای دور دیگری از نبرد احتمالی با اسرائیل آماده می‌شود.