شرط‌های پومپئو برای مذاکره با جمهوری اسلامی

0
133

وزیر خارجه آمریکا بعد از اعلام آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره بدون قید و شرط با جمهوری اسلامی از این رویکرد حمایت کرد.

مایک پومپئو که دوشنبه ۳۰ ژوئِیه ساعاتی بعد از اظهارات ترامپ با شبکه تلویزیونی “سی‌ان‌بی‌سی” سخن می‌گفت در عین حال برای این مذاکره چندین شرط مطرح کرد.

پومپئو گفت: «اگر دولت جمهوری اسلامی برای تغییرات اساسی در رفتار با مردم کشور ایران از خود تعهد نشان داده و رفتار مخربشان را کاهش دهند می‌توانند توافقی هسته‌ای را بپذیرند که واقعا از گسترش سلاح‌های اتمی جلوگیری می‌کند، آن‌گاه رئیس‌جمهور گفته که آماده است بنشیند و با آن‌ها گفت‌وگو کند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گرت مارکی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بعد از سخنان ترامپ گفت، تا زمانی که جمهوری اسلامی در سیاست خود “تغییراتی ملموس و پایدار” نشان ندهد ایالات متحده هیچ تحریمی را بر نخواهد داشت و روابط دیپلماتیک و تجاری را نیز احیا نخواهد کرد.

واکنش‌ها در میان جبهه جمهوری‌خواهان و دمکرات‌های کنگره آمریکا متفاوت بود. دیان فاین‌اشتاین، سناتور دمکرات از ایالت کالیفرنیا به گزارشگران گفته است: «من واقعا فکر می‌کنم این ایده خوبی بود.»

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از جبهه جمهوری‌خواهان این اظهارات را “خوب” توصیف کرد، اما به این شرط که رهبران جمهوری اسلامی مایل به گفت‌وگو در این مورد باشند که می‌خواهند “کشوری عادی در آینده باشند.”

اما سناتور دمکرات، باب ممندز با نگاهی بدبینانه به این پیشنهاد آن را “دستورالعملی دیگر برای نتایج بد” خواند.

به گزارش دویچه وله؛ او گفت‌: «این هم مانند آن اتفاقی است که در مورد کره شمالی افتاد. بدون پیش‌شرط و آمادگی. و ما الان چه داریم؟ ما کیم جونگ اونی [رهبر کره شمالی] داریم که از یک منفور بین‌المللی تبدیل به کسی شده که به نظر دولتمردی مشروع می‌‌آید.»