شبه نظامیان عراقی طرفدار جمهوری اسلامی بزرگترین چالش الکاظمی در گفتگو با آمریکا هستند

0
383

در آستانۀ سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن، حملات روزمرۀ شبه نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی به منافع و نیروهای آمریکایی در عراق چالش اصلی مصطفی الکاظمی است که کشورش به عرصۀ رویارویی جمهوری اسلامی و آمریکا بدل شده است.

قرار است نخست وزیر عراق در ملاقات روز پنجشنبۀ خود با دونالد ترامپ دربارۀ حضور پنج هزار سرباز آمریکایی در عراق و همچنین امنیت آنان گفتگو کند. جمهوری اسلامی نیز از حمایت مهم حشدالشعبی، مرکب از گروه های شبه نظامی داخل قدرت برخوردار است که همگی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

گر چه حشدالشعبی نقش خود را در حملات روزمره به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق انکار می کند، اما، ویدیوهای تبلیغاتی و مطالبات موجود در شبکه های اجتماعی دخالت حشدالشعبی را در این حملات به وسیلۀ گروه هایی با نام های ساختگی نشان می دهند. هدف از این رویه حفاظت از رهبران حشدالشعبی در مقابل اقدامات تلافی جویانه تفسیر شده است.

به گفتۀ کارشناسان حملات روزمرۀ شبه نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق در تنگنا گذاشتن مصطفی الکاظمی است که نسبت به نخست وزیر پیشین عراق گرایشی بیشتری به آمریکا دارد و هم اکنون نیز می کوشد مبادی ورودی عراق را در مرزهای کشور از کنترل گروه های مسلح باجگیر و شبکه های گوناگون قاچاق خارج کند.

اقدام الکاظمی عصبانیت این گروه ها و پدرخواندۀ آنها، جمهوری اسلامی، را برانگیخته که به علت تحریم های آمریکا در تنگنا است و بعد از کشته شدن ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی بدون هدایت و رهبری مانده اند.

حملات گروه های شبه نظامی طرفدار حکومت جمهوری اسلامی هشداری است در عین حال به نخست وزیر عراق که می خواهد با دستگیری اعضای این گروه ها مانع از عملیات آنها شود. برای نمونه، در اواخر ژوئن گذشته چهارده عضو گروه “کتائب حزب الله” وابسته به حشدالشعبی به خاطر حمله به نیروهای آمریکایی دستگیر شدند، اما، سه روز بعد یکی قاضی نظامی وابسته به حشدالشعبی سیزده تن از آنان را آزاد کرد.

از نگاه مردم عراق گسترش عملیات گروه های شبه نظامی وابسته به جمهوری اسلامی بیش از پیش به عملیات جهادیون شباهت دارد که در مبارزه علیه نیروهای آمریکایی پس از اشغال عراق شکل گرفتند. ویدیوهای تبلیغاتی و سرودهای رزمی آنها یادآور القاعده و حتی گروه داعش است و نگرانی دولت این کشور را از وقوع دوبارۀ جنگ و خشونت میان مردم عراق افزایش داده اند.

رادیوفرانسه نوشت؛ قتل هشام الهاشمی، پژوهشگر و از نزدیکان الکاظمی که دربارۀ گروه حشدالشعبی تحقیق می کرد پیامی به نخست وزیر عراق خوانده شد. جمعه گذشته قتل یکی از فعالان مدنی شهر بصره که با اعمال نفوذ شبه نظامیان وابسته به حکومت جمهوری اسلامی در عراق مخالف بود آخرین نمونه از همین هشدارها به نخست وزیر عراق تلقی شد.