شاید تحریم جدید؛تصمیم فرانسه و آمریکا برای فشار بیشتر بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی

0
183

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از افزایش فشارهای آمریکا و فرانسه بر ایران در زمینه برنامه موشک بالیستیکی آن کشور خبر داده و به گزارش خبرگزاری رویترز، او تاکید کرده است که بخشی از این فشارها می تواند اعمال تحریمهای تازه بر جمهوری اسلامی باشد.

آقای لودریان که به تازگی به واشنگتن سفر کرد، در دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکائی، اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جرد کوشنر مشاور ارشد پرزیدنت ترامپ، مسائل جمهوری اسلامی را بررسی با آنها مطرح کرد. وزیر خارجه فرانسه، جمهوری اسلامی را به آنچه «سودای سلطه» جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه نامید، متهم کرده است.

ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به نقض برجام از طریق آزمایش موشکی متهم می کند. دولت ترامپ می گوید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. در یکسال اخیر جمهوری اسلامی چند آزمایش موشکی داشته است. جمهوری اسلامی می گوید برنامه موشکی جمهوری اسلامی جنبه دفاعی دارد اما نمونه هایی از موشک و تجهیزات مربوطه ساخت جمهوری اسلامی در اختیار برخی گروه ها از جمله حوثی های یمن و حزب الله لبنان مشاهده شده است.

در هفته های اخیر، رئیس جمهوری فرانسه به کارزار دولت ترامپ در مخالفت با برنامه موشکی جمهوری اسلامی پیوسته است. جمهوری اسلامی روز یکشنبه با انتقاد از سخت شدن موضع امانوئل ماکرون درباره جمهوری اسلامی اعلام کرد «پیروی کورکورانه ماکرون از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اعتبار بین المللی فرانسه آسیب می رساند.»

لودریان که بزودی از تهران دیدار می کند، به خبرنگاران در واشنگتن گفت سوداهای سلطه طلبانه جمهوری اسلامی در منطقه، یک مورد اضطرار ی است و به روند صلح در سوریه و عراق آسیب می رساند. به همین سبب در دیدار با مقامهای دولت جمهوری اسلامی، مواضع روشن پاریس را به صراحت با آنها در میان خواهد گذاشت.

وزیر خارجه فرانسه می افزاید ما فشارها بر جمهوری اسلامی را آنقدر ادامه خواهیم داد تا آن کشور از سیاست افزایش قابلیت موشکی بالیستیکی دست بردارد.

امانوئل ماکرون برخلاف دونالد ترامپ، از برجام قویا حمایت می کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ لودریان هم گفته است در پی گفتگو با مقامهای آمریکا متوجه شده است که واشنگتن پیام متحدان اروپائی در زمینه اهمیت حفظ برجام را گرفته است.