سپیده قلیان: از ۲۸ مهر نه غذا می خورم و نه آب

0
210

سپیده قلیان، فعال مدنی که در زندان قرچک زندانی است، در یک فایل صوتی منتسب به او گفته است که از روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه در اعتراض به فشارهای قضایی و امنیتی نسبت به خانواده‌اش دست به اعتصاب غذای خشک زده است. این زندانی سیاسی، خواستار حضور هیاتی از قوه قضاییه در زندان قرچک شده است. خانم قلیان درارتباط با پرونده کارگران معترض هفت‌تپه به ١٨ سال حبس محکوم شده که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی باید هفت سال آن اجرا شود.

سپیده قلیان، متولد ۱۳۷۴، فعال مدنی و اهل اهواز ۲۷ آبان ۹۷ در جریان اعتراضات چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری و جمعی دیگر از کارگران بازداشت شد. او یک ماه بعد در تاریخ ۲۷ آذر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما پس از اینکه اسماعیل بخشی, نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در پستی اینستاگرامی از شکنجه‌های خود در دوران بازداشتش نوشت و وزیر اطلاعات را دعوت به پاسخگویی کرد، سپیده قلیان نیز در توییتر خود درباره شکنجه اسماعیل بخشی و خودش نوشت و مجددا صبح روز ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷بازداشت شد. در جریان بازداشت سپیده، ماموران برادرش مهدی قلیان را نیز بازداشت کردند. مهدی قلیان ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اهواز آزاد شد.

شامگاه ۲۹ دی ماه مستندی به نام “طراحی سوخته” از شبکه خبری بیست و سی صداوسیما پخش شد که حاوی اعترافاتی از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در مقابل دوربین بود. در این برنامه آنها وابسته به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی معرفی شدند.

سپیده قلیان در واکنش به پخش اعترافاتش از تلویزیون در توییترش خواهان برگزاری دادگاه علنی شد: «این تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود. جدی‌تر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم.» او در فیلم کوتاهی از خودش هم درباره فشارهای دوران بازجویی اش گفت که بازجویان بارها با “کابل و پس گردنی و با زدن به زیر صندلی” او را ترسانده و مورد فشار قرار داده‌اند.

در فایل صوتی منتسب به سپیده قلیان که شاهد علوی، روزنامه‌نگار، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، خانم قلیان از ادامه آزار و اذیت خانواده‌اش خبر داده و گفته است که «یک سال است که در بازداشت هستم از اتوبوس کارگران هفت تپه که بازداشت شدم تا الان انواع و اقسام آزار و اذیت ها علیه من شد از بازداشت برادرم اسماعیل و کتک زدن او جلوی من، شکنجه خودم، بازداشت برادرم مهدی، واقعا طاقت‌ام تمام شده سه روز است از ۲۸ مهر ماه در اعتصاب غذا هستم نه آب می‌خورم و نه غذا و نمی‌توانم واقعا نفس بکشم. خواهر مرا دیروز گرفته‌اند برده‌اند سوال و جواب کرده اند فقط جرم اش این است که خواهر من است. برادرم را می‌گیرند فقط جرم‌اش این است که برادر من است. دیگر نمی‌توانم از اینجا نفس بکشم. هر کاری می‌کنم بی فایده است. طاقت می‌آورم سکوت می کنم بی‌فایده است نمی‌گذارند با همبندی‌های خودم در قرچک حرف بزنم می‌گویند داری تحریک شان می‌کنی.»

سپیده قلیان در این فایل صوتی که تاریخ آن ۳۰ مهر ماه است گفته: «از ۲۸ مهرماه اعتصاب غذا کرده ام نه آب می‌خورم و نه غذا. فقط می‌خواهم یک هیات از قوه قضاییه بیاید ببینم چرا من نمی‌توانم نفس بکشم. یک ملاقات خانواده من می‌آیند یک بلایی سرشان می‌آورند که بگویم دیگر نیایند. دیگر واقعا طاقت‌ام تمام شده. می‌خواهم مردم بدانند که چه بلایی دارند سر مردم در زندان می‌آوردند چه بلایی سر ما می‌آورند. دیگر خسته شده‌ام به خدا دیگر طاقت ندارم. هر چه می‌گویم باشد صبر می‌کنم طاقت‌ام می‌رود بالاتر ولی با خانواده آدم چرا؟ یعنی جواب مرا ندهند؟ یعنی با من صحبت نکنند؟ چیکار کنند؟ اطلاعات اهواز چرا دست از سر من و خانواده‌ام بر نمی‌دارد؟ فقط می‌خواهم یک هیات از قوه قضاییه بیایند زندان قرچک ببینند چه بلایی دارند سر من و بقیه زندانیان می‌آورند. واقعا دیگر نمی‌توانم نمی‌کشم مگر من چند سال دارم که همه موهای سرم سفید شده از زمان بازداشت؟ خسته شدم دیگر با خانواده‌ام چرا؟ برادرم را بردند حالا خواهرم چرا؟ چقدر تهدید؟ چقدر اذیت و آزار؟ مگر من چکار کردم؟ چکار کردم در تجمع کارگری؟»

اشاره سپیده قلیان به احضار و بازجویی از خواهرش، سمانه قلیان است که برخی گزارش ها از بازداشت چند ساعته او توسط اطلاعات اهواز حکایت دارند. پیش از این مهدی قلیان برادر سپیده قلیان روز ۳۰ دی ماه ۹۷ از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز در منزلشان بازداشت و به چهار اتهام متهم شده است. بازداشت مهدی قلیان همراه با ضرب و شتم شدید و توهین ماموران بوده و او متهم به اتهاماتی چون ضرب و شتم ضابطین قضایی، تمرد از دستور حکم قضایی، مچاله کردن حکم قاضی و فحاشی به ضابطین قضایی شده بود که از این اتهامات تبریه شد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرامی خود روز دوم اسفند ۹۷ خبر از احضار خانواده‌‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به اداره اطلاعات شوش داده بود. براساس این گزارش، اداره اطلاعات شوش پس از احضار خانواده این دو زندانی از آنها خواسته تا با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشته باشند در غیر این صورت برای “همه اعضای خانواده” پرونده تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ سپیده قلیان، روز سه‌شنبه اول مرداد ماه  هم در اعتراض به رفتار ناشایست ماموران زندان قرچک و همچنین وضعیت بلاتکلیف خودش دست به اعتصاب غذا زده بود.