سومین تجمع سراسری معلمان در سکوت برگزار شد

0
216

هزاران معلم بامداد امروز، در شهرهای مختلف ایران، در اعتراض به پائین بودن دستمزدهای خود گرد هم آئی با سکوت برگزار کردند.

معلمان ناخشنود در شهرهای سنندج، همدان، بندر عباس، ایلام، زنجان، کرمانشاه، بروجرد، سبزوار، دامغان، تبریز، تهران، شیراز، اصفهان، قزوین، رشت، اراک، شهرکرد، اردبیل، بندرعباس، زاهدان، بروجرد، بوشهر، دهدشت و کوهدشت گرد آمدند. آنها در بیشتر شهر‌ها در برابر ادارات آموزش و پرورش و در استان‌های تهران و البرز در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

همچنین در پلاکاردهائی که معلمان، به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمل می کردند شعارهایی، از جمله «خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون»، «فقر را شاید تحمل کنیم، ولی فرق را هرگز»، «آزادی معلمان زندانی، بداقی، باقری و هاشمی»، «آقای وزیر! هشدار»، «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا»، «معلمان باید مدیران مدارس را انتخاب کند»، «معلم فریاد می‌زند، رسانه سانسور می‌کند»، «معلمین از فرق می‌نالند نه از فقر»، «دغدغه معلم معیشت است»، «فریاد سکوت برای رفع تبعیض»، «این تجمع کاملا صنفی و غیر سیاسی است»، «خصوصی سازی مدارس مخالف اصل ۳۰ قانون اساسی است»، «معلم بیدار است از تبعیض بیزار است، دیده می شد. ».

و در حالی که حسن روحانی، در روز ۱۴ اردیبهشت در بزرگداشت مقام معلم گفت : «معلمان ممکن است مشکلات معیشتی داشته باشند و تلاش دولت به عنوان شاگردان آنان این است که در حد توان کمک کند، البته ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت می‌شناسیم، بنا بر چند خبر، یک نهاد نظارتی، شماری از فعالان صنفی معلمان را روز پیش احضار کرده‌ تنها به شرط تعهد دادن به این که در گرد هم آئی سراسری فردای آن روز شرکت نکند، به آنها اجاره رفتن به خانه را داده است.

گرد هم آئی امروز که به دعوت کانون صنفی معلمان ایران برگزار می‌شود، سومین اعتراض سراسری معلمان به شمار می‌آید. آنها دو بار دیگر در تاریخ‌های ۱۰ اسفند سال گذشته و ۲۷ فروردین امسال در بیشتر شهرهای ایران همزمان تجمع کرده بودند.

از محمد ملکی، رئیس پیشین دانشگاه تهران که از نزدیک این گرد هم آئی را دنبال کرده پرسیدم افزون بر دستمزد پائین، آیا معلمان خواست های دیگری هم داشتند؟

محمد ملکی که می گوید شمار بالائی در این تظاهرات شرکت کردند، می افزاید: در بیشتر پلاکاردهایی که معلمان در تجمعات امروز حمل می‌کردند، مطالباتی نظیر بهبود وضعیت معیشتی، آزادی معلمان زندانی وسیاسی دیده می‌شد.