سوئیفت در انتظار چراغ سبز برای ازسرگیری سرویس‌دهی به ایران

0
128

سوئیفت اعلام کرد که به محض تایید پای‌بندی ایران به تعهدات توافق جامع هسته‌ای، شبکه بانکی ایران را بار دیگر به شبکه جهانی متصل خواهد کرد. قطع خدمات سوئیفت در سه سال گذشته زیان‌های سهمگینی به اقتصاد ایران تحمیل کرد.
جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) روز دوشنبه (۴ آبان، ۲۶ اکتبر) اعلام کرد که آماده است تا با آغاز اجرایی شدن برجام و اثبات پای‌بندی ایران به تعهدات مصرح در توافق جامع هسته‌ای، با لغو تصمیم پیشین مبنی بر قطع خدمات به ایران، بار دیگر امکان اتصال بانک‌های ایرانی به این شبکه جهانی را فراهم کند.

به گزارش صدای آلمان؛ ازسرگیری خدمات سوئیفت برای ایران می‌تواند گامی مهم و کلیدی در گشایش درهای اقتصاد کشور به روی سرمایه‌گذاران جهانی باشد و نقل و انتقال درآمدهای نفتی و غیرنفتی را هم به‌طور چشمگیری تسهیل کند.

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده‌است.

با اوج گرفتن منازعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، شبکه سوئیفت ایران از روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد