سوئد یک عراقی را به جاسوسی علیه “اهوازی‌ها” به نفع جمهوری اسلامی متهم کرد

0
207

دستگاه قضائی سوئد یک تبعه عراق (46 ساله) را به جاسوسی برای جمهوری اسلامی از طریق جمع‌آوری اطلاعات درباره پناهندگان ایرانی مقیم سوئد، بلژیک و هلند محاکمه کرد.

هانس جورجین هانستروم نماینده دادستان سوئد گفت، «این مرد (بدون فاش کردن نام او) «اطلاعات خصوصی» را در مورد ایرانی‌های «عرب اهوازی» به نفع دولت جمهوری اسلامی زیر پوشش نماینده یک روزنامه اینترنتی عربی جمع‌آوری می‌کرد.

جرمی خطرناک

هانستروم در روز چهارشنبه ششم نوامبر افزود این مرد به مدت 4 سال تا پایان فوریه 2019 فعال بود و توانست به درون اندیشکده‌های اینترنتی طرفدار اپوزیسیون رخنه کند و اطلاعات مربوط به ورود به شبکه را از طریق دستگاه‌های هدایت گر ثبت کند.

به گفته او فرد مزبور با ماموران دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی از طریق اینترنت یا جلسات خصوصی در پاره‌ای موارد در تهران ارتباط داشت.

بعد از بازجوئی‌های اولیه از سوی یگان امنیت ملی وابسته به ستاد دادستانی سوئد و دستگاه امنیتی این کشور (سپو) که در 1700 صفحه مدون شده؛ فرد مزبور دارای تبعیت مضاعف سوئدی عراقی است در 27 فوریه گذشته دستگیر شد.

دادگاه استکهلم در اول مارس گذشته فرمان توقیف او را صادر کرد زیرا «فعالیت‌های‌اش عملا قشر ضعیف و ضربه‌پذیری را نشانه رفته بود که به آزادی‌ها و حقوق حمایت شده آنها طبق قانون اساسی سوئد، تعدی می‌کرد».

به گزارش العربیه؛ گفتنی است فرد یادشده کلیه اتهامات وارده به خود را انکار کرده است.