سه تروریست فرودگاه استانبول دارای ملیّت روس، ازبک و قرقیز بودند

0
199

بر اساس آخرین اطلاعاتی که دولت ترکیه در اختیار رسانه‌ها قرار داده، ملیت سه تروریست فرودگاه بین‌المللی استانبول ازبک، روس و قرقیز است.  پلیس ترکیه  طی ۲۴ ساعت گذشته، سیزده تن را در ارتباط با این سوء قصد  بازداشت کرده است. همچنین شمار قربانیان حملات انتحاری فرودگاه آتاتورک به ۴۳ نفر افزایش یافت.

در سه انفجار انتحاری همزمان که حدود ساعت ده شب به وقت محلی، سه شنبه شب ۲۸ ژوئن، در فرودگاه بین المللی «اتاتورک» استانبول صورت گرفت، ٤١ نفر بلافاصله کشته شدند و ۲۳۹ نفر زخمی گردیدند که حال شماری از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

  دوتن دیگر از مصدومین شب گذشته و امروز در بیمارستان درگذشتند، که  به این ترتیب، شمار قربانیان رویداد تروریستی سه شنبه شب استانبول تا این ساعت به ٤٣ تن رسیده است. به گزارش منابع بیمارستانی ١٩ تن از قربانیان از اتباع کشورهای بیگانه بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه عملیات تجسسی، نیروهای امنیتی تُرکیه سحرگاه امروز با یورش به شانزده محل مسکونی مظنون درنقاط مختلف استانبول سیزده نفررا بازداشت کردند که بازجویی ازآن‌ها ادامه دارد.

مقامات دولت ترکیه ملیت سه تروریست را ازبک، روس و قرقیز اعلام کردند..
روزنامه «حریت» ترکیه می‌نویسد که یکی از تروریست‌ها چچن بوده و «عثمان وادینوف» نام داشته است. به سبب شدت انفجار، شناسایی مهاجمان انتحاری برای پلیس کار آسانی نبوده است.

رجب طیب اروغان، رئیس جمهوری ترکیه یک روزعزای ملی اعلام کرده است.

همزمان در استانبول اعلام شد که پس از اختلال ۲۴ ساعته در پروازهای خارجی و داخلی، پروازهای بین المللی  فرودگاه آتاتورک از بامداد امروز، پنجشنبه ۳۰ ژوئن، به حالت عادی بازگشته است.

کار‌شناسان ضد تروریسم عموماً سوء قصدهای سه گانه فرودگاه استانبول را به «داعش» نسبت می‌دهند.
ساعاتی پس ازاین حادثه، «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا، سی آی‌ای، درگفت‌و‌گویی با «یاهو» گفت: «توانایی‌های داعش، عزم این سازمان برای قربانی کردن هرچه بیشتر مردم عادی و همچنین حملاتی که در جاهای دیگر انجام داده، باعث نگرانی است».

رئیس سازمان سیا خاطرنشان کرده است که با افزایش اقدامات ترکیه علیه داعش، اکنون این گروه انگیزه بیشتری برای اقدامات تروریستی در ترکیه یافته است. جان برنان گفته است داعش کوشش می‌کند به مناطق دفاعی آمریکا نیز نفوذ نماید.

رئیس سازمان سیا، شب گذشته در مصاحبه دیگری با وسائل ارتباط جمعی آمریکا به نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت: تهران باید درزمینه مبارزه با داعش اقدامات بیشتری انجام دهد.

جان برنان که در رابطه با داعش و سوء قصد‌های استانبول با شبکه خبری «پی بی‌اس» سخن می‌گفت در مورد ایران اظهارداشت : فکر می‌کنم ایران منافع زیادی دارد تا دست به هراقدامی بزند تا مانع رشد داعش در منطقه شود، زیرا داعش سازمانی ضد شیعه است. وی گفت ایران اقداماتی علیه داعش انجام داده است ولی می‌تواند اقدامات دیگری دراین راه انجام دهد.