سنای آمریکا قطعنامه‌ محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ با جمهوری اسلامی را تصویب کرد

0
206

مجلس سنای آمریکا روز پنج ‌شنبه قطعنامه‌ای را به‌ منظور محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور برای اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد. این قطعنامه از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد که بدون مجوز صریح کنگره برای اعلام جنگ و یا بدون مجوز مشخص آن، نیروهای آمریکایی را درگیر نبرد با جمهوری اسلامی و یا “بخشی از دولت یا ارتش آن” کشور نکند.

با این حال، این قطعنامه تأکید می کند که رئیس جمهوری در صورت حمله به کشور، توانایی اقدامات نظامی را دارد.

این قطعنامه با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف تصویب شد. برای تصویب آن ۸ سناتور جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها پیوستند.

این قطعنامه برای تصویب نهایی کنگره آمریکا باید به مجلس نمایندگان ارسال شود. جایی که دموکرات‌ها درآن اکثریت دارند و احتمالاً تأیید می شود. با این وجود، این قطعنامه از حمایت لازم دو سوم آرا (حداقل ۶۷ رأی) برای شکستن وتوی دونالد ترامپ برخوردار نیست. این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام به وتوی آن کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد که تصویب این قطعنامه “یک پیام بسیار بد” برای امنیت ایالات متحده خواهد بود و از نمایندگان سنای آمریکا خواست که به طرح محدود کردن اختیارات نظامی وی علیه جمهوری اسلامی رأی مثبت ندهند.

طرح قطعنامه محدود کردن اختیارات نظامی رئیس جمهوری آمریکا توسط سناتور دموکرات تیم کاین به مجلس سنا ارائه شده است.

تیم کاین و سایر حامیان این قطعنامه بر این باورند که طرح پیشنهادی به هیچ وجه مربوط به ترامپ یا حتی ریاست جمهوری نیست، بلکه تاکیدی بر قدرت و اختیارات کنگره برای اعلان جنگ علیه یک کشور دیگر است.

تیم کاین دیروز همچنین تصریح کرد: “گرچه ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا باید همواره قدرت و توانایی دفاع از آمریکا را در برابر حملات احتمالی و قریب الوقوع داشته باشند، ولی قدرت و اختیارات اجرایی مربوط به جنگ در آنجا متوقف می‌شود. یک جنگ تهاجمی نیاز به تصویب نهایی از سوی کنگره آمریکا دارد.”

رادیوفرانسه گزارش داد؛ پیش از این نیز دموکرات‌های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اقداماتی برای محدود کردن اختیارات نظامی دونالد ترامپ صورت داده بودند، اما در نهایت موفق به این کار نشده بودند.