سنای آمریکا طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تصویب کرد

0
183

مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه طرحی را با هدف حفظ تحریم‌های «مرتبط با تروریسم» علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

این طرح که با پیشنهاد سناتور تد کروز ارائه شده بود، با ۸۶ رأی مثبت و ۱۲ رأی منفی تصویب شد تا یکی دیگر از اهداف آن یعنی محدود کردن همکاری چین با جمهوری اسلامی محدود شود.

سناتور کروز طی سخنرانی در جلسه امشب مجلس سنا برای مجاب کردن سناتورها به دادن رأی مثبت به این طرح عنوان کرد: «جمهوری اسلامی اولین حامی تروریسم دولتی در جهان است… اگر شما از تحریم‌های تروریستی بر سپاه حمایت می‌کنید، باید رأی مثبت دهید».

رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند: «یکی از پیشنهادهایی که راب مالی، نماینده آمریکا در امور جمهوری اسلامی و سرپرست تیم مذاکره‌کننده در وین، به طرف جمهوری اسلامی خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای داده بود، برداشتن تحریم‌های مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی جمهوری اسلامی بود».

مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ کرسی دارد که در این دوره ۵۰ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان، ۴۸ کرسی متعلق به دموکرات‌ها و ۲ کرسی متعلق به مستقل‌ها است. طبق نتیجه منتشر شده از رأی‌گیری درباره این طرح، ۳۹ سناتور دموکرات از آن حمایت کردند و ۱۲ سناتور دموکرات به این طرح رأی منفی دادند.

رأی مثبت سناتورهای آمریکایی به حفظ تحریم‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی با هدف محدود کردن همکاری‌های چین-جمهوری اسلامی در حالی است که دولت «جو بایدن» مدعی است با حضور در مذاکرات وین قصد دارد به‌صورت متقابل با جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای بازگردد. اما جمهوری اسلامی تأکید دارد رفع تمام تحریم‌ها شرط لازم برای بازگشت به برجام است.