سنای آمریکا رأی به ادامه جلسه تحریم جمهوری اسلامی داد

0
204

به دنبال وقوع حملات تروریستی در تهران و درخواست تعدادی از سناتورهای آمریکایی برای به تعویق انداختن رأی گیری بر سر طرح جدید تحریم جمهوری اسلامی، اکثریت نمایندگان سنا بعد از ظهر چهارشنبه رأی به پیگیری دستور کار این مجلس طبق برنامه تعیین شده دادند.

تعدادی از نمایندگان سنا، اغلب سناتورهای دموکرات، پیشتر با این استدلال که پس از حوادث صبح چهارشنبه در پایتخت ایران، رأی گیری برای تحریم‌های جدید علیه آن کشور نامناسب است، خواستار به تعویق انداختن جلسه امروز عصر تا هفته آینده شده بودند.

سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و برای پیبشبرد دستور کار جلسه و انجام رأی گیری دست کم به ۶۰ رأی موافق نیاز است؛ که در نهایت، تنها ۷ سناتور با برگزاری جلسه رأی گیری بر سر لایحه تحریم‌های جدید جمهوری اسلامی مخالفت کردند و ۹۲ نماینده رأی به انجام رأی گیری دادند.

پیشتر، برنی سندرز در سخنانی در صحن علنی سنا، حملات چهارشنبه در تهران را «هولناک» خواند و گفت این حملات در منطقه‌ای رخ داده که دچار تنش‌ و درگیری‌های فراوانی است و خطاب به رئیس جلسه گفت باید از اقداماتی که اوضاع را بدتر می کند، پرهیز کرد.

سناتور سندرز همچنین یادآوری کرد که مردم ایران بلافاصله پس از حملات ترویستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده با تجمع و روشن کردن شمع، همبستگی و همدردی خود را با مردم آمریکا اعلام کردند.

دایان فاینستاین نماینده ایالت کالیفرنیا نیز در بیانیه‌ای که بر روی وبسایت رسمی خود منتشر کرد، گفت به همکاران خود که معتقدند اکنون زمان درستی برای طرح تحریم‌های جدید علیه نیست، می‌پیوندد.

این سناتور دموکرات در ادامه نوشت، جمهوری اسلامی درست پس از انتخاب یک دولت میانه‌رو با ۵۷ درصد آرا، متحمل دو حمله تروریستی شده است و ما باید به جمهوری اسلامی فرصت دهیم تا بهبود یافته و مسیر جدیدی را پی بگیرد.

رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا پیشتر، از انجام رای‌گیری بر سر یک طرح دوحزبی جدید برای تحریم ایران در روز چهارشنبه، در پاسخ به حمایت تهران از گروه های تروریستی و همچنین برخی موارد نقض حقوق بشر در آن کشور خبر داده بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ این طرح روز ۲۳ ماه مارس (سوم فروردین ماه) از سوی سناتور جمهوریخواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی، به این کمیته ارائه شد و پس از تصویب در روز چهارم خرداد ماه، در تقویم دستور کار سنا قرار گرفت.