سناریو «روز قیامت» و اقدام نصرالله در سپرده‌گذاری 1.6میلیارد دلاری در خارج لبنان

0
240

حسن نصرالله رهبر شبه نظامیان حزب الله موفق شده همانند دیگر سیاستمداران لبنانی، پول هایی را در حساب های گوناگون بانکی در خارج از لبنان سپرده گذاری کند که بالغ بر 1.6 میلیارد دلار می شود.

نصرالله در امتداد سالیان متمادی، خود را برای سناریوی «واپسین روز» آماده ساخته که ناچار از فرار و پنهان شدن گردد. براساس گزارش های منابع مختلف، پول های اختصاص یافته برای این چنین عملیات مخفی شدن، مبتنی بر روند کلاهبرداری و واریز مبالغی به حساب های خارجی و سپس حواله آن به اعضای خانواده و نزدیکان است. بر أساس ارزیابی های گوناگون، نصرالله توانسته است مبالغی در حدود 1.6 میلیارد دلار را در حساب های بانکی گوناگون در خارج از کشور ذخیره سازی کند.

نقشه «ب»یا سناریوی « روز قیامت» به شکل مالوف آن از سالها پیش در محاسبات حسن نصرالله رهبر شبه نظامبان حزب الله مد نظر گرفته شده است.

این برنامه اضطراری شامل نقشه فرار و مخفی شدن است و مبالغ هنگفتی برای آن در نظر گرفته شده که از عملیات کلاهبرداری و حواله مبالغ بزرگ به حساب های بانکی در خارج از کشور بدست آمده که بیشتر متعلق به بستگان نزدیک او است.

این مبالغ در حساب های بانکی گوناگون درخارج از لبنان در حدود 1.6 میلیادر دلار تخمین زده می شود که در وهله اول حواله های مستقیم از بودجه حزب الله از منابع مختلف تامین بودجه و شرکت های وابسته به حزب الله است که طبیعتا برخی از آنها وابسته های دولت جمهوری اسلامی هستند.

منشاء بعدی این پول ها، سرقت مستقیم أموال لبنان است که از سوی سیاسیون وابسته به حزب الله از طرق کمیسیون های پارلمانی بریاست این حزب تامین شده و سپس به حساب های بانکی در خارج از کشور منتقل می شود.

«سناریوی روز قیامت»

این عملیات بوسیله نزدیکان نصرالله نظیر افراد خانواده یا شخصیت های بلندپایه در ساختار حزب الله اجرا می شود. در این راستا نفر اول، هاشم صفی الدین پس عموی نصرالله و دومین شخصیت در رهبری این حزب است.

صفی الدین با استفاده از منصب خود به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب الله و عضو برجسته در «شورای جهاد»، دستورات مستقیم خود را به نمایندگان حزب الله در پارلمان برای سرقت پول های دولت لبنان می دهد.

نفر دوم، جواد فرزند حسن نصرالله است که به خاطر داشتن روابط زیاد در بیرون از کشور از یک سو و برگ برنده نصرالله برای خنثی سازی صفی الدین در صورت بروز تغییر در وفاداری اش نسبت به خود از سوی دیگر، مورد اعتماد نصرالله است.

شخص سوم، اشرف صفی الدین وکیل دادگستری است که دفاتری در بیروت و کالیفورنیا داشته و در ایجاد ساختارهای شرکت های حزب الله در تمامی نقاط جهان و پولشویی ید طولایی دارد.

4 شرکت ساختگی

این پول ها به مناطق گوناگونی از جمله آمریکای لاتین حواله می شود و از طریق صرافی ها در برزیل و پاراگوئه انتقال می یابد. اسعد برکات مسئولیت این روند را بر عهده دارد ولی بعد از لو رفتن فعالیت های وی، دیگر اعضای خانواده برکات، زمام أمور را به دست گرفتند.این پول ها از سوی واسطه های خانواده برکات، حواله شده و درحساب های بانکی گوناگونی در برزیل و پاراگوئه گذاشته می شود و مقادری هم روانه حساب های بانکی در سوئیس می گردد که از سوی یکی از عناصر حزب الله در اروپا مدیریت می شود.

نقطه بعدی در غرب آفریقا و مشخصا در لیبریا است که زیر نظر قاسم حجیج قرار دارد و از طریق یک حساب بانکی سری او در بانک «ام ایی ای بی» وارد بیروت می شود. پول های ویژه سناریوی « روز قیامت» به حساب بانکی در ساحل عاج ریخته می شود و یکی از ماموران مبادرت به برداشت نقدی کرده و از طریق مرزها به لیبریا می رود.

روش دیگر حواله پول نقد از طریق پرواز هواپیماهای شرکت الشرق الأوسط به ابیجان در ساحل عاج و سپس انتقال از مرزها به لیبریا است.نیمی از این پول ها درلیبریا در یک خانه امن و نیمی دیگر در یک حساب بانکی داخلی سپرده گذاری می گردد.

سومین نقطه درهنگ کنگ قرار دارد که دست کم 4 شرکت ساختگی درزمینه خرید و فروش املاک و صادرات و واردات فعالیت می کنند.یکی از این شرکت ها موسوم به «یونیک استار اینترنشنال لیمیتد» زیر کنترل برادران امهز از تامین کنندگان مشهور مالی حزب الله قرار دارد.

روند فساد و سرقت

در این گزارش آمده است: « نکات اندکی که در مورد این مسیر پولی داریم حاکی از ان است که این پول ها از بیروت با کمک حسابداران «کی پی ام جی» حواله می شود.

آخرین پازل این شرکت در آمریکا قرار دارد که اشرف صفی الدین در گذشته دهها شرکت داشت که رسما در عرصه املاک فعالیت داشتند. صفی الدین برای برپا کردن این ساختار، دو شرکت ورشکسته آمریکایی را خریداری کرده است.

العربیه نوشت؛ پول ها از طریق این شرکت ها در لبنان به یکی از شرکت های صفی الدین به نام «پرمیر اکوئیتیز انداینوستمنت گروپ اینک »در آمریکا واریز شده و از انجا درمقادیر کمتر از 10 هزار دلار به حساب صفی الدین دراروپا واریز می شود.