سناتور کروز و لایحه ممانعت از ورود رئیسی به آمریکا

0
40

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس لایحه‌ای به کنگره ایالات متحده ارائه داد که در صورت قانون شدن، تمام مقامات جمهوری اسلامی مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این کشور را از دریافت ویزای آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منع می‌کند.

دولت بایدن تحت فشار شدید کنگره و کنشگران قرار دارد تا از ورود رئیسی به خاک آمریکا جلوگیری کند. با این حال، تلاش‌های مخالفان تا این لحظه به جایی نرسیده است، چرا که دولت اصرار می‌ورزد طبق تعهدات ایالات متحده به سازمان ملل، موظف است به رئیسی ویزا بدهد.

بر این اساس، سناتور کروز قصد دارد برای حل «مسئله قانونی» دولت بایدن در قبال صدور ویزا برای رئیسی و دیگر «جنایتکاران علیه بشریت»، مبنای قانونی ایجاد کند. لایحه کروز، تحت عنوان «قانون افزایش محدودیت‌های اعطای روادید»، قوانین ویزای آمریکا را برای مقامات جمهوری اسلامی که با خامنه‌ای رابطه نزدیک دارند، تغییر می‌دهد.

قوانین ایالات متحده به رئیس‌جمهوری این کشور امکان می‌دهد تا از صدور روادید برای مقامات خارجی که دست به «جاسوسی» علیه آمریکا می‌زنند یا «تهدیدی مستقیم» برای امنیت ملی این کشور هستند، خودداری کند، و رئیسی احتمالاً می‌تواند به دلیل «مشارکت در فعالیت‌های تروریستی» از دریافت ویزا محروم شود.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، رئیسی قصد دارد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کند. او در پاییز 2019 به علت «همدستی در نقض جدی حقوق بشر» تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، سناتور تگزاس در این باره گفت: «دولت ایالات متحده کاملاً قادر است از ورود هر کسی که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند، جلوگیری کند. رئیسی فردی تروریست و کشتارگر است که آیت‌الله [خامنه‌ای] او را دستچین کرده است، و در حالی قصد سفر به ایالات متحده را دارد که عوامل جمهوری اسلامی به دنبال قتل مقامات آمریکایی و مخالفان رژیم در خاک آمریکا هستند.»

با نظر به این حقیقت که بیش از پنجاه قانونگذار آمریکایی اوایل این ماه نامه‌ای دوحزبی به کاخ سفید ارسال کردند و از جو بایدن خواستند برای رئیسی و هیئت همراه وی روادید صادر نکند، لایحه سناتور کروز به احتمال زیاد حمایت دوحزبی جلب خواهد کرد و به قانون تبدیل خواهد شد.