سناتور دموکرات: سپاه را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارج نکنید

0
231

جو منشن، سناتور دموکرات ویرجینیای غربی از دولت بایدن خواست تا تلاش برای حذف سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی تحت تعقیب وزارت خارجه آمریکا را متوقف کند، چرا که این کار می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای ایالات متحده و متحدانش داشته باشد.

جو منشن، سه‌شنبه، 19 آوریل، در نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، که هدف آن «محدود کردن» فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بود، را «بارها» نقض کرده است، و خواستار یک «جلسه توجیهی دقیق» در این باره شد.

سناتور ویرجینای غربی گفت گرچه از تعهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به «مسیر دیپلماتیک» در این باره حمایت می‌کند، اما معتقد است آمریکا نباید با لغو تحریم‌ها پیش‌پیش به جمهوری اسلامی «پاداش» بدهد.

او می‌گوید جمهوری اسلامی باید ابتدا تلاش‌های «قابل راستی‌آزمایی» برای خودداری از «اعمال شرورانه» خود، شامل مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، تامین مالی تروریسم، و توسعه تسلیحات با کاربرد دوگانه انجام دهد.

العربیه به نقل از واشینگتن اگزمینر نوشت، جو منشن تاکید کرد: «من به‌ویژه نگران گزارش‌هایی مبنی بر این هستم که در نظر دارید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه خارج کنید، به این امید که بتوانید برای کمک به بحران انرژی ما، روابط تجاری با جمهوری اسلامی را از سر بگیرید. بگذارید صریح بگویم: سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است.»

این قانونگذار دموکرات گفت تحریم‌ها «اهرم اصلی» آمریکا برای جلوگیری از اقدامات مخرب و «مؤلفه کلیدی» برای تسهیل هرگونه توافقی هستند، و افزود معتقد است که ایالات متحده باید روی امنیت ملی و در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کند تا کمتر به سایر کشورها «وابسته» باشد.

جو منشن گفت لغو تحریم‌ها می‌تواند مسیر توسعه سلاح‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تسهیل کند، و تهدیدی برای آمریکا و متحدانش در منطقه است، و افزود هرگونه توافقی با جمهوری اسلامی باید مورد مشورت و تایید کنگره ایالات متحده قرار گیرد.