سناتور جمهوری‌خواه: نگران آغاز جنگ میان جمهوری اسلامی و اسرائیل هستم

0
188

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن گفت که بسیار نگران درگرفتن جنگ میان جمهوری اسلامی و اسرائیل است.

سناتور گراهام در گفت‌وگو با شان هنیتی، مجری مشهور برنامه تلویزیونی «هنیتی»، به‌رغم اینکه بایدن دستور حمله به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق را صادر کرده بود، مدعی شد که «جمهوری اسلامی جو بایدن را مانند عروسک خیمه‌شب‌بازی می‌گردانند.»

بامداد دوشنبه 28 ژوئن، جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در مرز عراق و سوریه حمله کردند و به گفته پنتاگون، این حملات اقدامی دفاعی و در واکنش به حملات پهپادی اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به اماکن، پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق بوده است.

گراهام به رویکرد ایدئولوژیک علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به امر توسعه‌طلبی در خاورمیانه پرداخت و گفت: «آیت‌الله [خامنه‌ای] یک نازی مذهبی است. هیتلر نژاد برتر می‌خواست؛ آیت‌الله مذهب برتر می‌خواهد. آنها در تلاشند ما را از سوریه و عراق بیرون کنند تا بتوانند بر سوریه، عراق و جمهوری اسلامی، هلال شیعه تسلط پیدا کنند.»

سناتور کارولینای جنوبی سپس روی لزوم اصلاح مسیر در روند مذاکرات هسته‌ای تمرکز کرد و گفت: «آنها در تلاشند سلاح هسته‌ای بسازند تا جهان را گروگان بگیرند و روزی کشور اسرائیل را نابود کنند. آنها تمام این چیزها را به دست می‌آورند مگر اینکه ما همین الان اصلاح مسیر کنیم.»

العربیه به نقل از نیویورک پست نوشت؛ او از «بی‌عملی» دولت بایدن درباره امنیت اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «اسرائیل در وضعیت بدی دارد. چقدر باید صبر کنند تا عملی صورت بگیرد؟ به نظرم سپردن امنیت اسرائیل به آمریکا خطاست.» وی سپس تاکید کرد: «من هرگز به این اندازه نگران جنگ بین جمهوری اسلامی و اسرائیل نبوده‌ام.»

گراهام سپس بایدن را به نشناختن رهبر جمهوری اسلامی و اهدافش متهم کرد و گفت: «بایدن نمی‌فهمد که این آیت‌الله چه‌کاره است. آیت‌الله برنامه‌ای [برای خاورمیانه] دارد که مسیحیان، یهودیان، یا مسلمانان میانه‌رو، چه شیعه و چه سنی، جایی در آن ندارند.»

او در پایان با تاکید بر لزوم جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای گفت که ما این فرصت را داریم تا فعالیت‌های مخرب حکومت جمهوری اسلامی را محدود کنیم «ولی آنها هر روز قدرتمندتر می‌شوند، چرا که بایدن هیچ درکی از میزان تهدیدات آنها ندارد.»