سناتورهای جمهوری‌خواه: جزئیات پرداخت پول به ایران را منتشر کنید

0
135

سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار انتشار چند و چون پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار وجه نقد به ایران شدند. آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که از این پول در جهت حمایت از تروریسم استفاده شود.

مارک کرک، دیوید پردو و جانی ایساکسون، سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به جان کری‌‌، وزیر خارجه این کشور خواستار انتشار جزئیات پرداخت میلیون‌ها دلار پول نقد به ایران در زمان اجرای توافق اتمی ‌شدند.

آ‌ن‌ها در این نامه همزمانی پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را زیر سؤال برده و ضمن ابراز نگرانی از فقدان شفافیت در این مورد خواستار روشن شدن شیوه پرداخت این پول شدند.

آ‌ن‌ها نوشتند: «نگرانی ما همزمانی پرداخت این پول و آزادی هفت زندانی ایرانی در آمریکاست و تشویق ایران، کشوری که پیش از این آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته است.»

همزمان با پرداخت این پول در ژانویه سال جاری هفت زندانی آمریکایی در ایران آزاد شدند و آمریکا نیز با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور و لغو حکم بازداشت ۱۴ ایرانی دیگر موافقت کرد.

این نامه که دوشنبه (۸ ژوئیه/ ۱۸ مرداد) نوشته شد و سه‌شنبه انتشار یافت، بعد از آن منتشر می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال جزئیات جدیدی از پرداخت این پول در ژانویه امسال را منتشر کرده است.

مخالفان توافق بین‌المللی اتمی با ایران همزمانی پرداخت این پول با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را نگرانی‌آور دانسته و این احتمال را مطرح کرده‌اند که آمریکا به ایران “باج” داده است.

دولت آمریکا در پاسخ به این گزارش گفت که این پول اولین قسمت از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران بود که قرار شد آمریکا به ایران پرداخت کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، این پرداخت بخشی از حل و فصل یک دعوای حقوقی طولانی بین آمریکا و ایران است و همزمانی آن با آزادی زندانیان سیاسی تصادفی بوده است. او همچنین گفت، این موضوع محرمانه نبود و آمریکا به ایران باج نداده است.

اما سه سناتور یادشده اینک می‌خواهند بدانند، چرا اطلاعات بیشتری در این مورد به وکلا داده نشد و چرا دولت آمریکا با پرداخت این پول موافقت کرده در حالی که تهران هنوز پول آمریکا را پیش خود نگه می‌دارد.

آن‌ها از این که این پول در راه حمایت از تروریسم مصرف شود و این که دولت آمریکا با پرداخت آن تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده باشد ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

وب‌سایت هیل می‌نویسد، جمهوری‌خواهان که در ماه نوامبر از ۲۴ کرسی خود در سنا دفاع خواهند کرد بر پرداخت این وجه نقد و توافق هسته‌ای با ایران تمرکز کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ در ادامه آمده است که طبق نظرسنجی ریل‌کلیرپولیتیکس، کم‌تر از نیمی از آمریکایی‌ها با سیاست خارجی باراک اوباما موافق‌اند.