سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن: به رئیسی اجازه ندهید وارد خاک آمریکا شود

0
194

شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه به رهبری تام کاتن در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از او خواسته‌اند که از ورود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی به آمریكا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل جلوگیری كند.

تام کاتن از ایالت آرکانزاس، تد کروز از ایالت تگزاس، مارکو روبیو از ایالت فلوریدا، چاک گرسلی از ایالت آیووا، ریک اسکات از فلوریدا، و مارشا بلکبرن از ایالت تنسی از امضاکنندگان این نامه هستند.

این شش سناتور جمهوری‌خواه نوشته‌اند که رئیسی کارنامه مشخص و طولانی در نقض حقوق بشر دارد. او در سال 1367 معاون دادستان تهران و از اعضای هیئتی موسوم به «هیئت مرگ» و یکی از متهمان اصلی اعدام‌های 67 بود که تصمیم‌گیری درباره اعدام 5000 زندانی را به عهده داشته است.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی کمتر از دو هفته برگزار می‌شود و نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز حدود یک ماه دیگر کار خود را آغاز می‌کند.

اععربیه نوشت؛ جمهوری اسلامی تاکنون درباره اینکه چه کسی در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا می‌کند موضع‌گیری نکرده است اما در دو دهه اخیر معمولا روسای جمهور در مجمع عمومی شرکت کرده‌اند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه آورده‌اند که اجازه ورود رئیسی به نیویورک، «مشروعیت بخشیدن به سرکوب‌های» او و «تضعیف رهبری اخلاقی آمریکا» است.

آنها افزودند: «نقش ابراهیم رئیسی در کمیته مرگ، سرکوب وحشیانه تظاهرات مردم ایران و رابطه او با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صلاحیت او را برای دریافت ویزای آمریکا از بین می‌برد.»

این نامه می‌افزاید که رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی نباید از فهرست تحریم‌های آمریکا حذف شود.

ابراهیم رئیسی و شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به دلیل نقض حقوق بشر و دست داشتن در سرکوب مردم و حمایت از آنچه «فعالیت‌های تروریستی» خوانده شد، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

مجتبی خامنه‌ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر خامنه‌ای، وحید حقانیان معاون «امور ویژه» بیت، ابراهیم رئیسی، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای و غلامعلی حداد عادل مشاور رهبر جمهوری اسلامی در این فهرست از تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده که دولت جمهوری اسلامی از دولت بایدن خواسته است که در جریان رفع تحریم‌هایی که قرار است برای بازگشت جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای صورت گیرد، باید تحریم‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی و «بیت» او نیز برداشته شود.

سناتورهای جمهوری‌خواه افزودند: «ابراهیم رئیسی به سابقه خود مفتخر است. در سال 2018 او از نقش خود در کمیته مرگ دفاع کرد و آن را تنبیه الهی و یکی از دستاوردهای افتخارآمیز نظام خواند.»

آنها تصریح کردند که در سه دهه پس از ماجرای کمیته مرگ، رئیسی همچنان در شکنجه، آزار و اعدام ایرانیان نقش داشته است.

این سناتورها خاطرنشان کردند که جلوگیری آمریکا از ارائه ویزا برای مقامات کشورهای دیگر پیش از این نیز سابقه داشته است. پیشتر درخواست ویزای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای سخنرانی در شورای امنیت، رد شد.

حمید ابوطالبی نیز که گزینه دولت روحانی برای نمایندگی در سازمان ملل متحد معرفی شده بود به‌دلیل داشتن نقش در گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در تهران نتوانسته بود ویزای سفر به آمریکا را دریافت کند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در پایان نامه گفته‌اند که منتظر پاسخ بایدن هستند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده تا کنون به این نامه پاسخ نداده است.