سناتورهای جمهوریخواه از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کنند 

0
213

۴۹ نفر از ۵۰ سناتور جمهوریخواه کنگره ایالات متحده آمریکا اعلام کردند از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی به هیچ وجه حمایت نخواهند کرد. نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا در سال ۲۰۱۵ هم با برجام مخالفت کرده بودند. این موضع امکان شکست مذاکرات وین برای احیای برجام را بیش از پیش تقویت می‌کند. جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده خواستار تضمین پایبندی دولت‌های بعدی ایالات متحده به توافق هسته‌ای است.

سناتورهای جمهوریخواه روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند «این احتمال وجود دارد که دولت دموکرات جو بایدن به توافقی با تحریم‌های ضعیف‌تر و محدودیت‌های کمتر بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابد.»

نمایندگان اقلیت مجلس سنا می‌گویند: «تمام آنچه در توان دارند را انجام خواهند داد تا از دستیابی به توافقی که مسیر توانایی جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم را کاملا مسدود نکند، جلوگیری کنند.»

یورونیوز نوشت؛ سناتور راند پاول تنها عضو جمهوریخواه سنای آمریکا است که این بیانیه را امضاء نکرد. وی در بیانیه‌ای شخصی نوشت: «محکوم کردن توافقی که هنوز نهایی نشد به مثابه محکومیت اصل دیپلماسی به شمار می‌رود و موضعی خردمندانه نیست.»

در سال ۲۰۱۵ و پس از انعقاد برجام، هیچیک از نمایندگاه جمهوریخواه کنگره ایالات متحده آمریکا از آن توافق حمایت نکرد. سه سال پس از آغاز اجرای برجام، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه ایالات متحده به‌صورت یکجانبه از آن خارج شد.