سناتورهای آمریکایی به افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند

0
115

به دنبال اعلام حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر گذر کردن ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده جمهوری اسلامی از میزان مشخص شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، مقامات دولت ایالات متحده و سناتورهای این کشور به این مسئله واکنش نشان دادند.

پرزیدنت ترامپ اقدام جمهوری اسلامی را «بازی با آتش» توصیف کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز از جمله مقام‌هایی بودند که به اقدام ایران واکنش نشان دادند.

سناتورهای آمریکایی هم به انتقاد از این اقدام جمهوری اسلامی پرداختند.

تد کروز، سناتور جمهوریخواه، در واکنش به این اقدام از دولت خواست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهد و در بیانیه‌ای نوشت که جمهوری اسلامی «قبل از اجرایی شدن این توافق سوءاستفاده از آن را آغاز کرد و مخفیانه زیرساخت‌های خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را حفظ کرده و آشکارا محدودیت‌ها علیه مواد هسته‌ای خودش را نقض می‌کرد- طرف‌های دیگر تنها منفعلانه این تخلفات را نادیده گرفته و آنها را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند.»

لیندسی گراهام، دیگر سناتور آمریکایی هم خواستار ارسال «پیامی قوی» از سوی دولت دونالد ترامپ به جمهوری اسلامی شد که نشان دهد «آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.»

به گزارش صدای آمریکا؛ سناتور گراهام تاکید کرده است که با برنامه تولید انرژی جمهوری اسلامی مشکلی ندارد، اما به گفته او «برنامه تولید سوخت این کشور نباید شامل غنی‌سازی شود.»