سم مندس رییس گروه داوران جشنواره ونیز شد

0
143

 کارگردان فیلم‌های جدید «جیمر باند» ریاست داوری هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز را برعهده گرفت.

گروه داوری جشنواره فیلم ونیز متشکل از ۹ داور به ریاست سم مندس کار داوری آثار شرکت داده شده در بخش رقابتی را انجام می دهد.

جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۶ از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر برگزار می‌شود.

این کارگردان بریتانیایی که ساخت فیلمی چون «زیبای آمریکایی» را در کارنامه‌اش دارد با دومین فیلم بلندش با عنوان «جاده‌ای به تباهی» سال ۲۰۰۲ در بخش رقابتی این جشنواره حضور داشت و شیر طلای جشنواره را دریافت کرد.

مندس در این باره با ابراز خوشوقتی از انتخابش گفت: افتخار می‌کنم که آلبرتو از من درخواست کرده تا ریاست گروه داوری هفتاد و سومین جشنواره ونیز را برعهده داشته باشم. منظور مندس از آلبرتو، آلبرتو باربرا مدیر هنری این جشنواره است.

وی گفت: به شخصه ارتباطی قوی با این جشنواره دارم و از وقتی دانشجو بودم سه ماه در مجموعه گوگنهایم در سال ۱۹۸۴ کار کردم و شادترین خاطره سینمایی من هم نمایش فیلم «جاده‌ای به تباهی» در سال ۲۰۰۲ بود.

وی افزود از بازگشتن به لیدو برای ارزیابی استعدادهای فیلمسازی جهانی بسیار خوشحال است.

در شب آخر جشنواره گروه داوری برنده شیر طلای امسال را برای بهترین فیلم معرفی می‌کنند و جایزه بزرگ داوری هم به بهترین کارگردان می‌رسد. جایزه وولپی به بهترین بازیگر مرد و زن و بهترین فیلمنامه‌نویس اهدا می‌شود. جایزه مخصوص گروه داوری و جایزه مارچلو ماسترویانی نیز به بهترین بازیگر نوظهور اهدا خواهد شد.

مندس کارگردان مشهور تئاتر اولین کارگردانی سینمایی‌اش را با «زیبای آمریکایی» در سال ۱۹۹۹ انجام داد و پنج اسکار برد که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای او بود. این فیلم ۶ جایزه بفتا نیز دریافت کرد.

او بعد فیلم «جاده‌ای به تباهی» را با تام هنکس ساخت و بعد فیلم جنگی «جارهد» را در سال ۲۰۰۵ ارایه کرد. درام «جاده انقلابی» نیز با بازی دی کاپریو و کیت وینسلت در سال ۲۰۰۸ ساخته شد.

به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، در سال ۲۰۱۰ مندس کارگردانی «جیمز باند» را پذیرفت و با حضور دنیل کریگ «اسکای فایل» را در سال ۲۰۱۲ راهی پرده‌های سینما کرد که بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرد و جایزه بفتا را برای دستاورد سینمای بریتانیا گرفت. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سینمای بریتانیا شد. جدیدترین فیلم مندس«اسپکتر» بیست و چهارمین فیلم از مجموعه جیمز باند بوده است. پروژه بعدی مندس برای کارگردانی، «متل تماشا» است که به تهیه کنندگی اسپیلبرگ و بر مبنای یک رمان در دست انتشار از گای تالس ساخته می‌شود. مردی که ۳۵ سال جاسوسی مهمانان هتلش را انجام می‌داد سوژه این فیلم است.