سقوط کابل، اشرف غنی استعفا داد

0
432

برخی رسانه‌های محلی افغانستان از مستقر شدن نیروهای طالبان در تمامی دروازه‌های کابل، پایتخت افغانستان خبر داده اند.

خبرگزاری‌های فرانسه نیز از ورود شبه‌نظامیان طالبان به شهر کابل خبر دادند. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که «نیروهای طالبان در ادامه پیشروی‌های خود وارد آخرین شهر تحت کنترل دولت افغانستان و پایتخت این کشور شدند.» برخی دیگر از منابع محلی از کنترل طالبان بر دانشگاه این شهر و گشت‌زنی نیروهای این گروه در خیابان‌های اطراف کابل خبر می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از ورود شورشیان طالبان به جلال‌آباد در شرق کابل خبر داد. طالبان هم تصاویری از ورود به دفتر والی جلال‌آباد در ولایت ننگرهار را منتشر کرده است.

برخی مقامات غربی خبر سقوط جلال‌آباد را تأیید کرده‌اند که یکی از آخرین شهرهایی بود که همراه با کابل در اختیار دولت افغانستان قرار داشت. خبرگزاری اسپوتنیک هم با تأیید این خبر نوشت که «جلال‌آباد که پنجمین شهر پرجمعیت افغانستان محسوب می‌شود به همراه شهر کابل جز تنها دو شهر مهمی بودند که کنترل آن به دست نیروهای دولت افغانستان بود که آن طور که مقام‌های محلی گفته‌اند، اوایل صبح امروز شهر جلال آباد به تصرف طالبان درآمد.»

برخی مقامات دولتی هم به رویترز گفته‌اند که «طالبان کنترل جاده‌های ارتباطی با پاکستان را در دست دارد.»گاردین گزارش داده که طالبان کنترل همه شهرهای بزرگ افغانستان را در دست دارد.

در همین حال، هلی‌کوپترهای آمریکایی بر فراز سفارت واشنگتن در کابل از صبح امروز در حال پرواز هستند و به نظر می‌رسد قصد تخلیه کارکنان سفارت را دارند. از سوی دیگر دو مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که دود در نزدیکی سقف سفارت دیده می‌شود چرا که دیپلمات‌ها به سرعت در حال از بین بردن اسناد حساس هستند. این دو مقام خواستند نامی از آن‌ها برده نشود چراکه اجازه ندارد درباره شرایط سخنی بگویند.

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده که «از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل به صورت مسالمت‌آمیز وارد شوند.»

در ادامه این بیانیه آمده است که «مذاکرات برای اطمینان از روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان، مال و ناموس هیچکس، و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی‌ها تکمیل می‌شود.»

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱» گفته است که «دولت کابل مسئول سقوط خود در قبال پیشروی نیروهای طالبان است. این صحنه از سوی دولت کابل آغاز شد که در روز دوم عید در زمانی که ما عملیات را متوقف و صدها زندانی را آزاد کرده بودیم اعلام جنگ کرد.»

برخی منابع خبر داده اند که طالبان از نیروهای خود خواسته از کابل خارج شوند تا انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز صورت بگیرد.

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد که «به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت. امنیت کابل مسئولیت نیروهای امنیتی است.»

بر اساس گزارش‌ها، هیئت طالبان که برای مذاکرات صلح در دوحه قطر حضور داشت، به منظور نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت در افغانستان عازم ارگ ریاست جمهوری شدند.

در همین حال، العربیه به نقل از منابعی گفته که یک هیأت طالبان مذاکرات را داخل کاخ ریاست جمهوری افغانستان برای تسلیم بدون قید و شرط دولت افغانستان آغاز کرده است.

رسانه‌های افغانستانی گزارش می‌دهند که انتقال قدرت امروز (یکشنبه) انجام خواهد شد. «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان گفت که به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت.

برخی منابع از انتخاب رئیس دولت موقت افغانستان هم‌زمان با رایزنی مقام‌های دولتی و طالبان برای انتقال قدرت خبر می‌دهند؛ بر اساس این گزارش، «علی احمد جلالی» وزیر کشور پیشین افغانستان به عنوان رئیس دولت موقت به رهبری طالبان، تعیین شده است.