سفیر پیشین فرانسه: روحانی ساخت بمب اتمی ایران را متوقف کرد

0
153

فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در تهران، در مطلبی که در شمارۀ امروز نشریۀ “هرالد تریبون” منتشر کرده نوشته است که حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران، فردی است که در اواخر سال ٢٠٠٣ به تلاش‌های مخفیانۀ تهران برای ساختن بمب اتمی خاتمه داد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از خبرگزاری فرانسه، در این مقاله، فرانسوا نیکولو تأکید کرده است که بر اساس گفتگوهایی که در آن زمان به عنوان سفیر فرانسه در تهران با عالیترین مقامات ایران انجام داده اطمینان دارد که حسن روحانی عامل اصلی توقف فعالیت مخفیانۀ تهران برای ساختن بمب اتمی بوده است.

حسن روحانی تا سال 2005 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سرپرست مذاکرات اتمی این کشور با قدرت‌های بین‌المللی بود و در سال 2003 توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و بازدید سرزده از تأسیسات اتمی این کشور را پذیرفت.

سفیر پیشین فرانسه، در گفتگوی جداگانه‌ای که با خبرگزاری فرانسه انجام داده تصریح کرده است که «غنی سازی اورانیوم بخش مشهود و قابل رؤیت فعالیت‌های اتمی ایران بود؛ بخش پنهان این فعالیت‌ها تبدیل اورانیوم غنی شده به کلاهک اتمی و انتقال آن به دوستان جمهوری اسلامی در منطقه بود» که همگی، به گفتۀ فرانسوا نیکولو، از سوی حسن روحانی متوقف شد.

در مقاله‌اش در روزنامۀ “هرالد تریبون”، سفیر پیشین فرانسه تصریح کرده است که در آن زمان مقامات ایران نمی‌توانستند در مقابل یک خارجی وجود یک برنامۀ اتمی با ماهیتی نظامی را به رسمیت بشناسند، چنانکه خود او نیز امروز نمی‌تواند نامی از مقامات ایرانی ببرد که در آن زمان با آنان در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران گفتگو کرده است.

فرانسوا نیکولو، در ادامه افزوده است که توقف فعالیت نظامی اتمی ایران در سال 2007 به تأئید سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا رسید و سپس در سال 2011 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این توقف را تأئید کرد. اما آنچه به گفتۀ سفیر پیشین فرانسه، در این بین گفته نشد، این بود که چه کسی این فعالیت را متوقف کرد.

سفیر پیشین فرانسه در تهران، در پایان گفته است که خود او از مدت زمانی طولانی می دانسته که چه کسی به فعالیت اتمی مخفیانه تهران خاتمه داد. اما حالا که حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران برگزیده شده او شواهد کافی در دست دارد که نشان می دهند که رییس جمهور جدید ایران تصمیم گیرندۀ اصلی برای متوقف کردن برنامۀ اتمی این کشور بوده و این تصمیم را نه تنها به رهبر جمهوری اسلامی ارایه داده بلکه سپاه پاسداران را نیز مجبور به متوقف کردن فعالیتی کرده که خود روحانی به اندازۀ چشمانش از آن مراقبت و پشتیبانی می‌نمود.