سفیر بریتانیا در تهران: در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم

0
195

راب مک‌ایر سفیر بریتانیا در تهران، در اولین واکنش به دستگیر‌ی‌اش در حساب توییتر شخصی‌اش نوشت که “درهیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌” و افزوده که به مراسم “یادبود” افرادی که در سانحه “ناگوار” سقوط هواپیما برگزاری شده بود، رفته بود.

آقای مک ایر نوشته است دلیل حضورش، بریتانیایی بودن برخی کشته‌شدگان بوده و “طبیعی است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام” کند.

وی نوشته است که “پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده ای شروع به شعاردادن کردند محل را ترک کردم” و نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم.”

به گفته آقای مک‌ایر”دستگیر کردن دیپلمات ها در هر کشوری غیرقانونی است”.

همزمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به خبرگزاری دولتی ایرنا در خصوص بازداشت چند ساعته سفیر بریتانیا در تهران اعلام کرد که “در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر هستیم”.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است، در خبری به نقل از “یک منبع آگاه امنیتی” نوشته است که “سفیر انگلیس بعد از حضور در مقابل دانشگاه، مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیروهای امنیتی به او مشکوک شدند وی در داخل یک مغازه بازداشت کردند”.

این خبرگزاری از قول این فرد که نامش را منتشر نکرده نوشته است: “سفیر انگلیس به دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که مطابق قانون بازداشت و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت و وزارت خارجه نیز وی را آزاد کرد”.

در مجلس شورای اسلامی نیز دو نماینده تندرو جناح محافظه‌کار در تذکری آیین نامه‌ای خواستار اخراج سفیر بریتانیا شدند.

عبدالرضا مصری گفته است: “عجیب این است که سفیر انگلیس در آشوب‌های کشور حضور داشته و دست را از پرده بیرون آورده، معلوم نیست سفارت انگلیس سفارتخانه است یا مرکز آشوب و سازماندهی ضد انقلاب، آنها دخالت آشکارشان را به جایی رساندند که سفیر انگلیس در میدان حاضر می‌شود”.

علاء‌‌الدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته است “انگلیس نقش مهمی در اِعمال تحریم‌ها و در بسیاری از مشکلات امروز ملت ایران ایفا کرده است که جا دارد تا وزارت خارجه تمهیدات لازم برای اخراج سفیر این کشور را در دستورکار قرار دهد”.

شب گذشته پس از انتشار خبر بازداشت سفیر بریتانیا، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای بازداشت سه ساعته سفیر خود در تهران را اقدامی “بی دلیل و ناموجه” دانسته و آن را “نقض فاحش” قوانین بین المللی خوانده است.

به گزارش بی بی سی؛ در بیانیه دومینک راب وزیر خارجه بریتانیا آمده است: “دولت جمهوری اسلامی در حال عبور از یک گذرگاه مهم است. می تواند به حرکت خود به سوی وضعیتی منزوی و طرد شده با همه پیامدهای سیاسی و اقتصادی که این روش در پی دارد ادامه دهد، یا گام هایی برای رفع تنش و تعامل در مسیری دیپلماتیک بردارد.”