سفیر آمریکا در آلمان: دنیا بدون سلیمانی امن‌تر شده است

0
214

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین در مصاحبه با روزنامه بیلد، از دستور ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی دفاع کرده و گفته که تشدید منازعه و حمله به سفارت آمریکا در بغداد، به پاسخ قاطعی نیاز داشت و آمریکا ناگزیر شد دست به عمل بزند. گرنل افزوده که سلیمانی مسئول نسل کشی در سوریه و خون‌ریزی‌ در منطقه بود.

گرنل به خبرنگار که می‌پرسد آیا خطر حملات تروریستی از روز جمعه بیشتر نشده، پاسخ منفی می‌دهد: «… این خطر کمتر شده… ما اوضاع را به دقت دنبال می‌کنیم. حذف مهم‌ترین طراح و سازماندهنده تروریسم، یک پیام جدی است و خطر ترور را به عقب می‌راند.»

ریچارد گرنل اظهار کرده که دنیا با مرگ سلیمانی کمی امن‌تر شده و افزوده است: «یک قاتل از میان برداشته شده است. سلیمانی یک تروریست بود… هرگاه تروریستی از بین می‌رود، دنیا امن‌تر می‌شود.»

او از حمله پهپادی به کاروان حامل سلیمانی دفاع کرده و انتقاد رولف موتزنیش، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دمکرات در مجلس را ناوارد دانسته است. موتزنیش این حمله را نقض حقوق بین‌المللی خوانده است.

او گفته که وقتی اروپا کسی را در فهرست تروریست‌ها دسته بندی می‌کند، آن فرد دیگر نباید به اقدامات دیگر دست بزند: «… بعید نبود ما امروز در حال صحبت درباره سناریو دیگری بودیم؛ مثلا در باره کشته شدن چند آمریکایی و دیپلمات دیگر…»

ریچارد گرنل از کشورهای غربی خواسته که در همکاری تنگاتنگ با یکدیگر مراقب باشند که در ایران چه می‌گذرد: «سرویس‌های اطلاعاتی ما باید به خوبی کار کنند تا با پیشگیری از خطر ترور، پاسدار ارزش‌های غربی و موازین دمکراسی باشند.»

گرنل حضور پرشمار مردم در مراسم تشیع سلیمانی را ناشی از شرایط خاص جامعه ایران دانسته است: «ایرانی‌ها ملت بزرگی هستند اما نمی‌توانند عقاید خود را آزادانه بر زبان بیاورند. مجبورند به خیابان‌ها بروند وگرنه برایشان بد می‌شود.»

او اعلام کرده که متقابلا پیام‌های دیگری از ایرانی‌ها گرفته است: «سیلی از ایمیل از ایرانی‌های مقیم آمریکا، اروپا یا حتی ایران دریافت کرده‌ام که از ما برای از میان بردن او تشکر کرده‌اند. آنها می‌ترسند در شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر کنند چرا که خانواده‌هایشان تحت تعقیب قرار می‌گیرند.»

سفیر آمریکا در برلین اضافه کرده که ملت ایران دشمن آمریکا نیست: «این مردم ایران نیستند که از تروریسم حمایت می‌کنند بلکه رژیم‌شان است.»

او می‌گوید ترامپ آماده گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است ولی مشروط به آن که دست از اقدامات تروریستی بردارد: «واقعیت این است که ایران به ترور متوسل می‌شود تا منطقه را بی‌ثبات کند. نخستین گام باید این باشد که جمهوری اسلامی رفتارش را عوض کند.»

به گزارش دویچه وله؛ گرنل تصریح کرده که آمریکا بهترین سلاح‌ها را در اختیار دارد اما اصلا نمی‌خواهد از آنها استفاده کند؛ ترامپ جنگ نمی‌خواهد، دیپلماسی ارجح‌ترین راه است.