سفر معاون صدراعظم آلمان به ایران برای توسعه تجاری و صنعتی

0
150

“زیگمار گابریل”* معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان، روز یکشنبه ١٩ ژوئیه، در رأس هیأتی از صاحبان صنایع و شرکت های آلمانی وارد تهران شد. این سفر به منظور توسعه مناسبات صنعتی و تجاری بین دو کشور آلمان و ایران و در چشم انداز مثبت رفع موانع اقتصادی ناشی از تحریم ها صورت میگیرد.

این سفر به منظور هموار کردن زمینه های همکاری شرکت های آلمانی در بخش نفت و گاز اعم از بالادستی و پایین دستی، خودرو سازی سبک و سنگین، ماشین آلات و همچنین صادرات متقابل تکنولوژی و محصولات شیمی و پتروشیمی انجام می پذیرد. صادرات گاز ایران به آلمان از دو طریق “ال ان جی” و خط لوله از جمله مواردی است که در این سفر درباره آن مذاکره خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در این سفر، رؤسای ٢٠ شرکت بزرگ آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکت های متوسط و کوچک این کشور، معاون صدراعظم آلمان را همراهی می کنند.

یاد آور میشویم که آلمان در گذشته دومین شریک مهم اقتصادی ایران به شمار می‌رفت، اما با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی،‌ شرکت‌های آلمانی نیز از فعالیت در بازار ایران بازماندند.

سفیر ایران در برلین که پیش تر معاون سابق وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل بوده، در باره سفر هیأت عالیرتبه آلمانی به ایران گفته است که در این سفر درباره صادرات گاز به آلمان نیز مذاکراتی انجام خواهد شد. در همین رابطه، پایگاه خبری “وزارت نفت”، اعلام کرده است که «صادرات گاز ایران به آلمان می تواند از دو طریق گاز مایع شده “ال ان جی” و خط لوله انجام شود».

سفر هیأت عالیرتبه آلمانی به ایران به دنبال توافق هسته‌ای وین و آغاز بازگشایی اقتصاد ایران صورت میگیرد. کشورهای غربی از هم اکنون خود را برای توسعه روابط تجاری و صنعتی با ایران آماده می کنند.

در همین حال، مقامات عالیرتبه سیاسی کشورهای غربی برای هموار کردن زمینه های اقتصادی راهی ایران شده اند و یا اعلام کرده اند که به زودی قصد سفر به ایران را دارند.

“لوران فابیوس”‌ وزیر امور خارجه فرانسه، نیز از اولین مقامات عالیرتبه اروپایی بود که اعلام کرد در پاسخ به دعوت رسمی محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، به تهران سفر خواهد کرد.

همانطور که میدانیم فعالیت های تجارت خارجی فرانسه تحت سرپرستی وزارت امور خارجه انجام میگیرد، لذا آقای فابیوس به عنوان وزیر امور خارجه، عهده دارد توسعه روابط بازرگانی خارجی کشور فرانسه نیز میباشد و سفر وی به تهران برای هموار کردن راه ورود شرکت های فرانسوی و استفاده از بازار پرعطش و رو به توسعه ایران است.

در همین حال، “سباستیان کورتز”، وزیر خارجه اتریش، دیروزشنبه ۱۸ژوئیه، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ رادیویی ORF اعلام کرد که در ماه سپتامبر به همراه “هاینس فیشر” رئیس‌جمهور این کشور، راهی ایران خواهد شد.