سعید رضوی فقیه، «لبان دوخته» خود را باز کرد

0
149

«سعید رضوی‌فقیه» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار منتقد، که روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه در اقدامی اعتراضی «لبان خود را در زندان دوخته بود»، روز سه‌شنبه با وعده مسئولین زندان اوین، اقدام به باز کردن لب‌های دوخته شده خود کرد.

 سعید رضوی‌فقیه در حالی روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، لبان دوخته شده خود را باز کرد که مسئولین زندان اوین با مراجعه به وی، بخشی از خواسته‌های این زندانی سیاسی را محقق کردند و از وی خواستند هر چه سریع‌تر اقدام به باز کردن لب‌های دوخته شده خود کند.

هنوز مشخص نیست که کدام بخش از خواسته‌های آقای رضوی‌فقیه توسط مسئولین زندان اوین محقق شده است.

سعید رضوی‌فقیه در اعتراض به «قانون‌شکنی‌»های قوه قضائیه، «عدم تفکیک زندانیان سیاسی» و «حمایت مسئولین سازمان زندان‌ها از متهمان پرونده فساد کلان مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی» و «حمایت سازمان زندان‌ها از رانت و پول‌های کثیف» در داخل زندان از روز هشتم فروردین ۱۳۹۵ دست به اعتصاب غذا زد. وی پس از ۸ روز اعتصاب در اعتراض به عدم توجه مسئولین زندان اوین به درخواست‌های قانونی خود، در اقدامی بی‌سابقه لبان خود را دوخت.

حال عمومی آقای رضوی‌فقیه به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و گوارشی «نامساعد» اعلام شده است.

سعید رضوی فقیه که از سال ۱۳۹۲ در زندان است، در ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی به سه سال و نیم حبس محکوم شد. دو سال برای توهین به رهبری، یک‌سال تبلیغ علیه نظام و شش ماه برای توهین به خبرگان، اتهامات این زندانی سیاسی در پرونده عنوان شده است.

بازداشت آقای رضوی فقیه پس از آن صورت گرفت که وی در سخنرانی خود در جمع اصلاح‌طلبان استان همدان در سال ۱۳۹۲، با حمله تند رسانه‌های اصولگرا از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم مواجه شد و این رسانه‌ها وی را به انجام سخنرانی «ساختار شکنانه» متهم کردند.

آقای رضوی فقیه در آن سخنرانی با اشاره به این‌که مطالبات مردم ایران در طول یک‌صد سال گذشته جواب نگرفته، گفت: «گیرم که اصلاح‌طلبان شکست خوردند و اصلاحات به بن‌بست رسید، آیا مطالبات اصلاح‌طلبانه همه مردم یا بخشی از مردم برطرف شد، خیر قطعا از جایی سرباز خواهد کرد».

وی تظاهرات گسترده در سال ۸۸ در اعتراض به کودتای انتخابات ریاست جمهوری را «جنبش اعتراضی» دانست و با رد ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر پایان این اعتراضات گفت: «اگر پرونده سال ۸۸ بسته شده بود، چرا عکس رهبران جنبش اعتراضی بعد از انتخابات سال ۹۲ در دست‌های جمعیت است؟ هنوز چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر خاتمی با اقبال مردم مواجه هستند و این‌ها همه به دلیل آن است که پرونده حوادث سال ۸۸ بسته نشده است».

این فعال سیاسی با انتقاد از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط اعضای شورای نگهبان گفته بود: «۱۲ نفر آدمی که کمتر از من و شما راجع به مصلحت خودشان نمی‌توانند تصمیم گرفته و مصلحت زندگی خودشان را بفهمند، چه‌طور در مورد منفعت و مصلحت ۷۰ میلیون جمعیت تصمیم گرفتند».

وی دهه آینده در ایران را «دهه بحران» خوانده و گفته است: «تا سال ۱۴۰۰ که انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، بسیاری از رهبران تراز اول جمهوری اسلامی یا در قید حیات نیستند یا توانایی اداره کشور را نخواهند داشت، و بحران جانشینی و جنگ قدرت برای تصاحب مناصب روی می‌دهد. اگر روزی اتفاقی برای رهبری بیفتد سیستم، قدرت تصمیم‌گیری برای جانشینی نخواهد داشت و ساختار حقوقی قدرت نمی‌تواند بر بحران جانشین و رقابت‌های گسترده برای جانشین غلبه کند».

به گزارش سحام؛ به گفته وی، «این سیستم که ناکارآمد شد، آن وقت برق سرنیزه‌ها می‌تواند مجلس خبرگان را متوقف کند، آن موقع صدای چکمه‌ها می‌تواند صدای نمایندگان مجلس را خفه کند و ترس از عاقبت امور باعث می‌شود نماینده مردم به منافع و مصالح مردم و استقلال کشور خیانت کند».

این فعال سیاسی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران و پرونده‌های فساد اقتصادی که در حال افشاء شدن است، گفته است: «این حکومت علوی امروز میثم تمارش بابک زنجانی و مالک اشترش هم سعید مرتضوی است، پس اگر ما حکومت اموی تاسیس می‌کردیم قرار بود با چه کسانی مواجه بشویم».

این سخنان به مذاق مسئولین قوه قضائیه و رهبر جمهوری اسلامی خوش نیامد و وی در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۲ در هشتگرد کرج بازداشت شد.