سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی متعهد به ان‌پی‌تی است و هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد

0
58

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی، ضمن «بسیار نگران‌کننده» خواندن این اظهارات، تاکید کرد که مشخص نیست محمود علوی غیر از دیدگاه خودش، چیزی را مطرح کرده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن در کنفرانس خبری خود گفت: «هنوز برای ما مشخص نیست که آیا محمود علوی غیر از دیدگاه خودش، چیزی  را مطرح کرده باشد. ولی ما آن اظهارات را مد نظر قرار داده‌ایم و آنها بسیار نگران‌کننده هستند.»

ند پرایس افزود: «رژیم جمهوری اسلامی تحت مفاد پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ان‌پی‌تی، متعهد است که هرگز، هرگز، هرگز، تا ابد به سلاح هسته‌ای دست نیابد و این تعهد را در قالب توافق هسته‌ای برجام هم تایید کرده است.»

صدای آمریکا نوشت؛ محمود علوی شامگاه دوشنبه ۲۰ بهمن در تلویزیون دولتی رژیم جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای آن کشور گفت که سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فتوا داده که تولید سلاح هسته‌ای خلاف شرع است و جمهوری اسلامی آن را حرام می‌داند؛ اما «یک گربه را اگر در گوشه‌ای گیر بیاورند، ممکن است رفتاری بکند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را انجام نمی‌دهد. اگر رژیم جمهوری اسلامی را به آن سمت‌ها هل بدهند، آن وقت تقصیر رژیم جمهوری اسلامی نیست.»