سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایالات متحده شواهدی دارد که محموله نفتکش جمهوری اسلامی به سوریه تحویل داده شد

0
185

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه ۲۱ شهریور گفت ایالات متحده شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نفتکش جمهوری اسلامی آدریان دریا-۱ محموله خود را به دولت سوریه تحویل داده است.

به گزارش رویترز، مورگان اورتگاس در یک نشست خبری گفت: «رژیم جمهوری اسلامی نفت را به سوریه تحویل داده است و این سوخت مستقیما صرف تانک‌های نظامیانی می‌شود که سوری‌های بی‌گناه را می‌کشند.»

وزارت خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه گفته بود که این نفتکش جمهوری اسلامی محموله نفت خام خود را به دولت بشار اسد در سوریه فروخته و تضمین‌هایی که برای رفع توقیف آن داده بود را نقض کرده است.

پیشتر نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، هشدار داده بود که آمریکا اطلاعات موثقی دارد که این اَبرنفتکش جمهوری اسلامی دوباره به سمت سوریه در حرکت است. مایک پمپئو، اعتماد به ظریف را «یک اشتباه بزرگ» نامید.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته پس از تحریم شبکه نفتی غیرقانونی مرتبط با سپاه قدس، هشدار داد هرگونه ارائه خدمات به کشتی‌های تحریم شده، به مثابه حمایت از یک گروه تروریستی و به طور مشخص، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسوب می‌شود.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه اعلام کرد که نیروی قدس جمهوری اسلامی از نفت پول در می‌آورد و برای سوریه و حماس و حزب‌الله هزینه می‌کند و به همین دلیل این شبکه با عنوان «نفت برای تروریسم»‌ نام‌گذاری شده است. وی همچنین اعلام کرد که ۲۵ نهاد و ۱۱ کشتی جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ ایالات متحده این اَبرنفتکش جمهوری اسلامی را در فهرست سیاه قرار داده و ناخدای آن را نیز تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه جمعه شب ۸ شهریور، نفتکش جمهوری اسلامی «آدریان دریا ۱» را دارایی مسدود شده اعلام کرد.