سخنگوی دفتر طالبان در قطر: مردم نباید از طالبان بترسند

0
197

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در ارتباط تصویری از دوحه قطر با کریستین امانپور خبرنگار سی ان ان به پرسش‌های این شبکه درباره اوضاع کنونی افغانستان پاسخ داد.


به گزارش رسانه های بین المللی مشروح این گفتگو بدین شرح است:


امانپور: دقیقا چه گفتگویی بین رهبری جدید طالبان در کابل و دیگر نماینده‌های افغان در جریان است؟ آیا هیچ گفتگو یا پیشرفتی به سمت تشکیل نوعی از دولت جدید در جریان است؟
سهیل شاهین: بله، برنامه ما این است که یک دولت اسلامی فراگیر در افغانستان تشکیل دهیم. انتظار دارم که در چند روز آینده روی این موضوع کار شود.
امانپور: آیا می‌دانید که این گفتگو‌های فراگیر را با چه کسانی دارید؟ برداشت ما این است که حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان ممکن است در این گفتگو‌ها حضور داشته باشد. عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق افغانستان هم حضور داشته باشد. آیا شما با چنین افرادی گفتگو می‌کنید؟
سهیل شاهین: فکر می‌کنم برخی چهره‌های شناخته شده، حضور خواهند داشت، اما هم اکنون نمی‌توانم از این افراد نام ببرم.
امانپور: طالبان و رهبران شما گفته اند که جنگ تمام شده است و ما (طالبان) پیروز شده ایم، نیرو‌های اشغالگر رفته اند و ما اکنون استقلال خودمان را داریم. بسیاری بر این باورند که طالبان فقط می‌خواهد کنترل کامل و قدرت کامل را در اختیار بگیرد. چرا باید کسی باور کند که تحت شرایط فعلی شما (طالبان) به دیگر اعضای کشور افغانستان و نقش آن‌ها در آینده افغانستان، علاقه‌مند باشید؟
سهیل شاهین: چون به نظر ما چنین چیزی برای صلح پایدار در افغانستان اهمیت دارد، چون مبنای سیاست ما همین است. ما به دنبال تمامیت خواهی در قدرت نیستیم. وقتی که می‌توانیم صلح جامع و پایدار داشته باشیم، وقتی همه افغان‌ها در دولت آینده مشارکت داشته باشند، ما نام این دولت را دولت اسلامی فراگیر افغانستان می‌گذاریم. به همین علت ما می‌خواهیم این دولت فراگیر افغان را داشته باشیم.
امانپور: در چند ماه گذشته و قطعا در مذاکرات دوحه و در چند هفته و چند روز گذشته، وقتی که شما تصرف برق آسا و با برنامه ریزی بسیار خوب را اجرا کردید، اکثر افراد در جامعه بین المللی گفتند «ما نمی‌توانیم به گفته‌های طالبان اعتماد کنیم، بیایید ببینیم که آن‌ها (طالبان) چه کار می‌کنند؟». شما می‌گویید که هیچ انتقامی وجود ندارد، حتی طرف مقابل شما مشمول عفو می‌شود! حتی نظامیان دولت افغانستان هم عفو می‌شوند! اما با این وجود می‌توان شاهد صحنه‌های پرآشوب و پر هرج و مرج در فرودگاه کابل بود که در آن افغان‌هایی که ترسیده اند دارند از دست شما (طالبان) فرار می‌کنند، به هواپیما‌ها می‌چسبند و از روی بال هواپیما‌ها به زمین می‌افتند. این افراد دست به هر تلاشی می‌زنند تا فرار کنند. آن‌ها ترسیده اند. آن‌ها برای ترس خود دلیلی دارند. سخن شما با این دسته از افراد چیست؟
سهیل شاهین: فکر نمی‌کنم که آن‌ها دلیلی (برای ترس) داشته باشند. ما یکی پس از دیگری بیانیه صادر کردیم. چرا آن‌ها ترسیده اند؟ ما به آن‌ها اطمینان می‌دهیم هیچ خطری متوجه اموال، زندگی و کرامت شان نیست. من هم تعجب کردم که چرا آن‌ها ترسیده اند و دارند از کشور فرار می‌کنند در حالی که کشور به آن‌ها نیاز دارد و این (افغانستان) کشور ما است. کشور ما متعلق به همه افغان‌ها است. این کشور نیازمند بازسازی است. افغان‌ها باید دور هم جمع شوند و این کشور را بازسازی کنند و همزیستی مسالمت آمیز و بردباری نسبت به یکدیگر داشته باشند.
امانپور: بسیاری به یاد دارند که وقتی شما در اواخر دهه ۱۹۹۰ قبل از یازدهم سپتامبر در راس امور بودید، انتقام‌های بسیاری صورت گرفت. اجازه دهید درباره چند هفته و چند ماه گذشته صحبت کنیم. شما می‌دانید که ما ویدئویی به دست آوردیم که همه جا پخش شد. این ویدئو به ماه ژوئیه تعلق دارد. در این ویدئو جنگجویان طالبان ۲۲ کماندوی افغان را اعدام می‌کنند در حالی که آن‌ها می‌خواهند تسلیم شوند. چنین چیزی وحشتناک است. این چیزی است که مردم دیده اند و امیدوارند که امروز برای خودشان رخ ندهد. دیده بان حقوق بشر می‌گوید طالبان اقدام به بازداشت و اعدام افرادی کرد که عضو دولت‌های استانی (ولایتی) و نیرو‌های امنیتی بودند و در برخی موارد بستگان این افراد را کشتند. در مسیر پیشروی شما (طالبان) به سمت کابل ترور‌هایی در دولت رخ داد. این‌ها چیز‌های مشروعی است که مردم درباره اش نگران هستند. چرا شما می‌گویید که این اتفاقات رخ نخواهد داد در حالی که ما گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم که این اتفاقات رخ می‌دهند.
سهیل شاهین: درباره ویدئویی که شما اشاره کردید بگویم که این ویدئو جعلی و ساختگی است. من تا این لحظه این ویدئو را رد کرده ام. اگر مدرکی وجود دارد ارائه کنید و ما درباره اش تحقیق خواهیم کرد. براساس سیاست‌هایی که ما داریم افراد مشمول عفو شده اند و هیچ کسی آسیب نمی‌بیند. هر کسی که مدعی است از جان خود بیم دارد یا ممکن است ترور شود ما متعهدیم که در این باره تحقیق کنیم و مجرمان را به دادگاه بکشانیم تا شاهد مجازاتش باشیم.
امانپور: شما می‌گویید که این ویدئو جعلی و ساختگی است. شاید شما می‌خواهید که از این ویدئو فاصله بگیرید، اما قطعا سی ان ان و دیگر شبکه‌ها این ویدئو را راستی آزمایی کردند.
سهیل شاهین: من خودم درباره این ویدئو تحقیق کردم. به همین علت است که می‌گویم ویدئویی ساختگی است.

امانپور: طالبان در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد همه کسانی که قبلا به مهاجمان کمک کردند و در دولت فاسد کابل حضور دارند، امارت اسلامی افغانستان یعنی شما (طالبان) در‌های خود را به روی آن‌ها گشوده و آن‌ها را مورد عفو قرار داده است. اجازه دهید درباره آن دسته از مردم عادی افغانستان صحبت کنیم که به نیرو‌های آمریکایی در قالب مترجم کمک کردند یا برای دولت ساقط شده افغانستان کار کردند. درباره کسانی صحبت کنیم که به سازمان‌های مردم نهاد کمک کردند و در خط مقدم کنشگری و حقوق زنان حضور داشتند. این افراد نیز می‌ترسند و به هر دری می‌زنند تا به صورت هوایی از کشور خارج شوند. شما برای این افراد چه پیامی دارید و چه تضمینی به آن‌ها می‌دهید؟
سهیل شاهین: این دسته از افراد نباید بترسند و نباید مایوس باشند. تضمین‌های ما بیانیه‌های رسمی ما است. بیانیه‌های رسمی ما تضمین می‌دهد که هیچ خطری متوجه اموال مردم، کرامت و حیات شان نیست. این تعهد و تضمین ما است. آن‌ها می‌توانند خودشان ببینند. هم اکنون مناطقی که تحت کنترل دولت ما قرار دارد جزو مناطقی است که مردم زندگی عادی دارند، مدارس باز هستند، ادارات باز هستند. کسب و کار‌ها نیز مشغول کاسبی خود هستند. این یک نمونه واقعی است. چرا آن‌ها ترسیده اند؟ نباید بترسند.
امانپور درباره استقرار ایست و بازرسی‌ها در محلات مختلف کابل و ترس مردم از این اتفاقات پرسید و گفت: بسیاری از افراد برجسته تلاش کردند مخفی شوند یا افرادی که به نیرو‌های بین المللی کمک کردند، اکنون می‌ترسند که شناخته شوند. آن‌ها بسیار نگرانند. یکی از آن‌ها گفت که اگر طالبان سراغ خانه شان برود و آن‌ها را بشناسد، در این صورت «سرشان قطع خواهد شد». این ترس، واقعی است و بی علت نیست بلکه مبتنی بر اتفاقاتی است که وقتی شما آخرین بار در قدرت بودید، رخ داده بودند. آیا شما این روش‌ها را تغییر دادید؟ چرا افراد باید به شما اعتماد کنند؟
سهیل شاهین پاسخ داد: در مورد ایست بازرسی ها، باید گفت که این ایست و بازرسی‌ها برای جلوگیری از هرگونه ناامنی است، برای این است که جلوی سرقت سارقان و آدم ربایان را بگیرد و آن‌ها نتوانند کاری را که می‌خواهند، انجام دهند. این ایست و بازرسی‌ها برای امنیت مردم است. این ایست و بازرسی‌ها برای آزار دادن مردم نیست. ما بیانیه‌ای صادر کردیم که می‌گوید به نیرو‌های ما دستور داده شد در دروازه شهر کابل بمانند و وارد شهر نشوند، اما وقتی که نیرو‌های دولت کابل مواضع خود را ترک کردند و خلاء ایجاد شد، وقتی سارقان مشغول غارت اموال و خانه‌های مردم شدند، به همین علت ما مجبور شدیم وارد شهر کابل شویم. ما ایست و بازرسی‌هایی ایجاد کردیم تا جلوی هرج و مرج را بگیریم و امنیت شهر را حفظ کنیم.
امانپور: قطعا زنان خشنود نیستند. برخی زنان می‌گویند که مدرک تحصیلات خود را سوزاندند. ما از خبرنگاران میدانی خود شنیدیم که طالبان از یکی از خبرنگاران خانم ما خواست که شغل خود را کنار بگذارد، چون زن است، گفته شد که زنان نباید با مردانی خارج از اعضای خانواده خود تعامل داشته باشند. شما می‌گویید که دختران جوان اجازه دارند مدرسه بروند، اما تا جایی که ما می‌دانیم تا سن خاصی می‌توانند بروند و فقط هم باید به تحصیل دین بپردازند. برای زنان روز بسیار بسیار وحشتناکی است که طالبان را می‌بینند. شما کنترل را در دست گرفته اید. شما چه تضمینی می‌توانید به زنان بدهید که دستاورد‌های آن‌ها تا این لحظه حفظ خواهد شد؟
سهیل شاهین: رسانه‌ها در کابل فعال هستند و مشغول پخش برنامه اند. بسیاری از خبرنگاران هم اکنون در کابل مستقر هستند، حتی خبرنگاران خارجی در کابل مستقر هستند و کارشان را انجام می‌دهند. مدارس نیز باز خواهند بود و زنان و دختران به عنوان معلم یا دانش آموز به مدرسه خواهند رفت. شما در طی چند روز آینده شاهد این مسئله خواهید بود.
امانپور: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از کشور فرار کرد. وی ظاهرا نشان داد که یا باید در دَم اعدام می‌شد یا فرار می‌کرد. اگر اشرف غنی می‌ماند چه اتفاقی در کاخ ریاست جمهوری برایش رخ می‌داد؟
سهیل شاهین: هم اکنون کرزای در کابل است و عبدالله عبدالله هم در کابل است. هیچ اتفاقی برای آن‌ها رخ نداده است. امنیت آن‌ها حفظ شده است. اگر وی (اشرف غنی) تسلیم خواست مردم افغانستان می‌شد و از خونریزی جلوگیری می‌کرد برای او بهتر می‌بود، اما اگر وی مبارزه می‌کرد و در جریان درگیری آسیب می‌دید بحث دیگری بود. اگر تسلیم می‌شد و قدرت را به صورت مسالمت آمیز تحویل می‌داد در این صورت نیرو‌های ما به او صدمه‌ای نمی‌رساندند و جانش حفظ می‌شد.