سازوکار «ماشه»؛ ارمغان شکست مذاکرات وین برای جمهوری اسلامی

0
244

با وجود این‌که اکثر شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای وین، خوش‌بینی محتاطانه‌ای از این دور گفت‌وگوها ابراز کردند، به‌نظر می‌آید تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی در هفته‌های اخیر، دستوراتی را از مقامات کشور خود دریافت‌کرده‌اند تا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی آماده شوند.

به‌دنبال احتمال شکست مذاکرات وین و فعال‌شدن مجدد سازوکار «ماشه»، دیپلمات‌های اروپایی حاضر در محل این مذاکرات، دستوراتی را در این زمینه از کشورهای خود دریافت کردند.

سازوکار «اسنپ‌بک» یا «ماشه»، طرحی است که طی‌ چند سال گذشته، به دلیل عدم تعهد جمهوری اسلامی به مفاد توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، فشاری حداکثری بر جمهوری اسلامی وارد کرده بود.

العربیه به نقل از مجله فارین‌پالیسی، یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه تاکید کرد، به‌منظور اجتناب از احتمال تشدید اقدامات قهری، از جمله تحریم‌های اضافی و یا اقدام نظامی، جمهوری اسلامی برای دستیابی به یک توافق و کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود «تنها چند هفته، و نه چند ماه» فرصت دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن، در چند روز گذشته بیش از یک بار تاکید کرده است، اگر جمهوری اسلامی در پایان دور هشتم مذاکرات وین، به تعهدات برجامی خود کاملا پایبند نشود، واشینگتن قصد دارد تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را تشدید کند.