سازوکار جدید آمریکا برای تجارت اقلام انسان‌دوستانه با جمهوری اسلامی

0
209

آمریکا روز جمعه از ایجاد یک سازوکار جدید برای صادرات «کالاهای بشردوستانه» به ایران خبر داد تا آن طور که رسما اعلام کرده، ارسال کالاهای مورد نیاز اولیه به ایران تسهیل شود. اما برخی از ناظران معتقدند که این سازوکار تأثیر بازدارنده‌ دیگری بر تجارت با جمهوری اسلامی خواهد گذاشت.

با وجود تحریم‌های گسترده اقتصادی که از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، واشنگتن اعلام کرده که صادارات مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهای ضروری به ایران ممنوع نیست. با این حال، اغلب شرکت‌های تجاری از بیم تحریم‌های آمریکا از تجارت با جمهوری اسلامی خودداری می‌کنند.

با این حال، برایان هوک، مسئول امور جمهوری اسلامی وزارت امورخارجه آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که این مکانیسم جدید به دولت‌های خارجی، مؤسسات مالی و شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد تا «به خاطر مردم ایران به صورت قانونی» با این کشور تجارت کنند.

اما برای به دست آوردن مجوز چنین تجارتی، هر شرکت باید هر ماه اطلاعات «کلان و بی‌سابقه‌ای» را ارائه کند تا مبادا نام دریافت‌کننده یا دریافت‌کنندگان این کالاها در فهرست سیاه آمریکا، اتحادیه اروپا یا سازمان ملل متحد باشد.

برایان اوتول، یک مشاور پیشین باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این زمینه گفته که این اقدام دولت کنونی آمریکا بیشتر برای دریافت اطلاعات است تا کمک به مردم ایران.

او ادامه داد که بسیاری از بانک‌های خارجی قادر به ارائه چنین اطلاعاتی نیستند. مشاور پیشین اوباما معتقد است که چنین تصمیمی مانع تجارت اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی می‌شود که قصد داشتند در چارچوب اینستکس با ایران به تجارت بپردازند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز از این اقدام آمریکا انتقاد کرده است.