سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره قتل مهسا امینی شد

0
109

در حالی‌که اعتراضات به قتل مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران برای چهارمین شب نیز ادامه یافته است، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد خواهان «تحقیقات مستقل» درباره قتل این زن جوان شده است.

در گزارشی که سه‌شنبه 29 شهریور منتشر شده، نوشته شده است که این مقام سازمان ملل از بازداشت و برخورد خشونت‌آمیز با معترضان به قتل مهسا امینی نیز اعلام نگرانی کرده است.

پیش از این ندی الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از موج سرکوب و برخورد‌های خشونت‌آمیز با تظاهرات مردم ایران که در اعتراض به قتل مهسا امینی در بازداشت، ادامه دارد، ابراز نگرانی کرده بود.

الناشف سه‌شنبه 29 شهریور در بیانیه‌ای نوشته است: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری با او باید به سرعت، بی‌طرفانه و به طور موثر توسط یک مرجع دارای صلاحیت و مستقل بررسی شود تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که خانواده او به عدالت و حقیقت دسترسی دارند.»

رالعربیه به نقل از آسوشیتد پرس نوشتاوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز، اعلام کرده در تظاهراتی که برای محکوم کردن قتل این زن جوان ایرانی در چندین شهر ایران از جمله تهران، برگزار شده، تاکنون دو تا پنج نفر کشته شدند.

شمداسانی همچنین گفته که پلیس «گلوله جنگی» شلیک کرده و از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

مهسا امینی، زن جوان کُرد اهل سقز بود که سه‌شنبه 22 شهریور در تهران توسط گشت ارشاد بازداشت شده و سه روز بعد در اثر جراحات وارده در اثر شکنجه در بیمارستان کسری تهران جان باخت.