سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات در بارۀ اعدام کُردها توسط شبه نظامیان وابسته به ترکیه شد

0
182

تصاویر و ویدئوهائی که در شبکه‌های اجتماعی از شبه نظامیان وابسته به ترکیه در شمال سوریه منتشر شده از ارتکاب جنایات جنگی توسط آنان حکایت دارد. براساس برخی از این ویدئوها، غیرنظامیان کُرد پس از دستگیری، توسط این نیروها اعدام شده‌اند. سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات فوری و شفاف در این باره شد.

نهادهای دفاع از حقوق بشر با دریافت تصاویر و اطلاعات گوناگون از رفتار و اقدامات شبه نظامیان تحت هدایت ارتش ترکیه در شمال سوریه از ارتکاب جرائم جنگی در این منطقه شدیداً ابراز نگرانی می‌کنند. در یکی از این ویدئوها شبه نظامیان مسلح دستگیری و اعدام سه غیرنظامی کُرد را در روز ١٢ اکتبر ـ چهار روز پیش ـ در شاهراه میان «الحسکه» و «منبج» در شمال سوریه خود فیلمبرداری کرده و در یکی از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند.

چنین پیداست که این افراد شبه نظامیان گروۀ شورشی «احرارالشرقیه» باشند که از سوی ترکیه حمایت شده و پیش از این نیز به اتهام ارتکاب جرائم دیگر مورد ظن قرار داشتند. قتل خانم «هِورین خَلَف»، کنشگر سیاسی معروف کُرد و از رهبران «شورای دموکراتیک سوریه» در همان شاهراه نیز به همین گروه نسبت داده می‌شود.

از نظر سازمان ملل متحد، ترکیه که هدایت و ادارۀ این شبه نظامیان را در دست دارد و خود موقعیت کنونی را در منطقه پدید آورده است، می‌تواند مسئول وقوع این جنایات شناخته شود. روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر یادآوری می‌کند که «براساس حقوق بین‌المللی احترام به انسان در زمان جنگ  و نیز حقوق بشر، اعدام‌های خودسرانه می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود».

او با هشدار به ترکیه، خواستار انجام تحقیقات فوری در این زمینه شد و تاکید کرد که: «غیرنظامیان و مردان مسلحی که دستگیر و خلع سلاح شده‌اند، باید تحت محافظت قرار گیرند. ترکیه می‌تواند مسئول تجاوزات و اعمال گروه‌های مسلحِ وابسته به خود شناخته شود. ما از دولت ترکیه می‌خواهیم که تحقیقات فوری و بیطرفانه‌ای را در این زمینه انجام داده و مرتکبین به جنایات را مجازات کند. برخی از آنها به آسانی قابل شناسائی هستند، زیرا خود این ویدئوها را تدارک دیده و بروی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند».

به گزارش رادیوفرانسه؛ دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در گزارشی اعلام کرد که حداقل ٩ غیرنظامی در روز شنبۀ گذشته توسط کارگزاران مسلح ارتش ترکیه در شمال سوریه اعدام شده‌اند.