سازمان ملل خشونت‌های مرگبار در استان سیستان و بلوچستان ایران را محکوم کرد

0
125

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعمال خشونت از سوی نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه سوخت‌بران غیر مسلح در استان سیستان و بلوچستان را محکوم کرد و گفت طبق گزارش‌ها دست‌کم ۱۲ نفر از جمله دو کودک در این حوادث کشته شده‌اند.

در روز ۴ اسفند، بر اثر تیراندازی به سوخت‌برانی که دو روز بود در مرز ایران و پاکستان در نزدیکی سراوان منتظر عبور از مرز بودند، چند نفر از آن‌ها کشته و زخمی شدند. برخی از نهادهای حقوق بشری می‌گویند دست‌کم ۱۶ نفر در این حادثه کشته شده‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی این رقم را زیر پنج نفر ذکر کرده‌اند. کمیساریای حقوق بشر در بیانیه امروز خود به مرگ دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر طبق گزارش‌ها اشاره کرده است.

کشته شدن سوخت‌بران آتش اعتراض‌ها را در تاریخ ۵ اسفند، ابتدا در سراوان و سپس در چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان شعله‌ور کرد. به طوری که در سراوان معترضان به ساختمان فرمانداری هجوم بردند و یکی از خودروهای نیروی انتظامی را آتش زدند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل از کشته شدن دو معترض و یک نیروی پلیس طبق برخی گزارش‌ها در ناآرامی‌های پس از حادثه اولیه خبر داده اما در عین حال گفته است که طبق تخمین‌ها احتمالا در کل بین ۱۲ تا ۲۳ نفر در این حوادث کشته شده‌اند. این سازمان تاکید کرده که این آمار تایید نشده زیرا در پی اختلال در اینترنت گوشی‌های تلفن، تایید آمار دقیق کشته‌شدگان دشوارتر شده است.

این نهاد حقوق بشری وابسته به سازمان ملل از قطع گسترده اینترنت در چند شهر استان سیستان و بلوچستان عمیقا ابراز نگرانی کرده و گفته است: «قطع اینترنت با هدف آشکار جلوگیری از دسترسی به اطلاعات مربوط به آنچه که در آنجا رخ می‌دهد انجام شده است.»

کمیساریای حقوق بشر از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا دسترسی به اینترنت در این مناطق را برقرار کنند چرا که طبق گفته این سازمان «قطع اینترنت نقض آزادی بیان و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشری است.»

سازمان غیر دولتی دیده‌بان حقوق بشر نیز هفته پیش خواستار انجام تحقیقات «شفاف و بی‌طرفانه» درباره این حادثه مرگبار شده بود.

یورونیوز نوشت؛ استان سیستان و بلوچستان از محروم‌ترین استان‌های ایران است و بسیاری از شهروندان مرزنشین این استاد برای گذران زندگی خودبه سوخت‌بری روی آورده‌اند.