سازمان ملل از دولت جهموری اسلامی خواست سیامک و باقر نمازی را آزاد کند

0
294

یک روز پس از ورود حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل، هیاتی از سازمان ملل از دولت جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری باقر و سیامک نمازی، دو شهروند ایرانی–آمریکایی شد که هر کدام به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند. این گروه از کارشناسان سازمان ملل همچنین خواستار «پرداخت خسارات» بازداشت آن‌ها بیش از یک سال شده است.

کارگروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل صبح ۲۷ شهریور ماه در نشستی در سازمان ملل در گزارش ۱۰ صفحه‌ای خود، بازداشت سیامک و باقر نمازی را از سوی حکومت جهموری اسلامی «خودسرانه» نامید و آن را بخشی از «روندی واضح» برای هدف قرار دادن شهروندان دوتابعیتی و بازداشت آن‌ها عنوان کرد.

پس از اعلام خواسته این هیات سازمان ملل هنوز واکنشی از سوی حسن روحانی، رییس جمهور جهموری اسلامی شنیده نشده است. نیویورک تایمز با انتشار این خبر نوشته است: «اگرچه نظر هیات کارشناسی سازمان ملل از نظر قانونی لازم الاجرا نیست اما تدوام بازداشت غیرقانونی نمازی‌ها برای حسن روحانی مایه آبروریزی است با توجه به این‌که او مدام شعارهای مبنی بر ساختن جامعه‌ بازتر و با مدارای بیشتر می‌دهد.»

شبکه ای بی سی نیوز نیز با اعلام این خبر نوشته است «اما هنوز مشخص نیست که آیا حسن روحانی قدرت لازم برای آزادی این بازداشت شدگان را دارد یا خیر. تحلیل‌گران و اعضای خانواده‌ بازداشتی‌ها باور دارند که آن‌ها به عنوان اهرم فشار برای بحث‌های آینده‌ جهموری اسلامی استفاده می‌شوند.»

سیامک نمازی، ۴۶ ساله، شهروند ایرانی- آمریکایی و مدیر ایرانی – آمریکایی در ماه ژوئیه ۲۰۱۵۵ از امارات متحده عربی برای دیدار خانواده اش به ایران سفر کرد اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی های مکرر، اواسط مهر ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. او در دادگاه به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس محکوم شد. سیامک نمازی پیش از بازداشت مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات بود که پیش از این با چند نهاد آمریکایی مثل مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی (ند) همکاری علمی و مطالعاتی داشته‌ است. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره “آتیه ‌بهار” در ایران هم بوده است.

به کزارش کمپین حقوق بشر در ایران؛ پس از دستگیری سیامک نمازی، باقر نمازی، ۸۱ ساله و پدر او برای پیگیری وضعیت فرزندش از آمریکا به ایران آمد اما او نیز روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. آقای باقر نمازی که ۸۱ سال سن دارد پیش از انقلاب ، استانداری خوزستان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور ایران بوده است. هر دو آنها در زندان اوین به سر می‌برند. هر دو آن‌ها به اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شدند و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شده است. هر دو آن‌ها به گفته جرد گنسر، وکیل آمریکایی آن‌ها در زندان اوین بیمار هستند.