سازمان ملل اتحادیه اروپا را مسئول بخشی از مرگ و میر پناهجویان در دریای مدیترانه دانست

0
38

سازمان ملل با انتشار یک گزارش ۳۷ صفحه ای، در اتفاقی نادر اتحادیه اروپا را متهم به بی عملی در روند نجات جان پناهجویان در دریای مدیترانه، مقصر در بخشی از مرگ این مهاجران به دلیل ممانعت از تلاش های نجات بشردوستانه و فشارها برای برگشت پناهجویان به سواحل لیبی کرد.

هزاران پناهجوی آفریقایی سالانه سفرهای طولانی و خطرناک دریایی را از طریق لیبی به اروپا انجام می دهند و اغلب در جستجوی زندگی بهتر سوار قایق های کوچک و بادی می شوند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این گزارش اروپا را مسئول «بی توجهی کشنده» خواند و نوشت که میزان مرگ و میر در حال افزایش است و تنها در سال جاری میلادی دست کم ۶۳۲ نفر در این مسیر کشته شده اند.

به گفته سازمان ملل متحد این اتفاق «یک فاجعه انسانی در مقیاس گسترده» است.

در بخش مهمی از این گزارش می خوانیم که :‌ « عدم حمایت از مهاجران یک ناهنجاری غم انگیز نیست، بلکه نتیجه تصمیم و اعمال سیاست های مشخص مقامات لیبی و همچنین کشورها و نهادهای عضو اتحادیه اروپا است.»

یورونیوز نوشت؛ در این گزارش آمده است که «اتحادیه اروپا نه تنها در عملیات جستجوی و نجات رسمی پناهجویان کوتاهی کرده است بلکه دولت های عضو اتحادیه اروپا بصورت جداگانه با توقیف شناورهای پناهجویان و هدف قرار دادن کشتی های نجات داوطلبانه و ایجاد اقدامات اداری و کیفری، از نجات پناهجویانی که در شرایط اضطراری مرگ و زندگی قراردارند، جلوگیری می کند.»

در این گزارش که بین ژانویه ۲۰۱۹ و دسامبر ۲۰۲۰ تنظیم شده است، ۸۰ پناهجویی که مسیر دریای مدیترانه بین آفریقا و اروپا را طی کرده اند مورد مصاحبه قرارگرفته اند.

با توجه به این گزارش، میشل باشله، کمیسر شیلیایی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تغییر رفتار و اصلاحات فوری در سیاست های مهاجرتی اتحادیه اروپا شد.

رئیس جمهوری پیشین شیلی به اروپا هشدار داد که همیشه توانایی پیشگیری « از این فاجعه انسانی» وجود دارد.