سازمان ملل:حضور قاسم سلیمانی در عراق نقض قطعنامه های این سازمان است

0
136

گزارش کارشناسان  ناظر بر اجرای تحریم ها علیه جمهوری اسلامی  در سازمان ملل می‌گوید، ناظران این سازمان “انتشار عکس‌های قاسم سلیمانی در عراق”، را  شاهدی بر حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در عراق می‌دانند که چنین اقدامی ناقض تحریم‌های بین‌المللی است.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، شاخه برون‌ مرزی سپاه پاسدران جمهوری اسلامی، از سال 2007 میلادی در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. بر اساس این تحریم دارایی های وی ذر خارج از جمهوری اسلامی مسدود و از مسافرت بین المللی منع می شود.

به جز شورای امنیت سازمان ملل، وزارت خزانه‌ داری ایالات متحده نیز قاسم سلیمانی را به اتهام دست داشتن نیروهای قدس در خشونت‌های سوریه، تحریم کرده است.

علاوه بر تصاویری که اخیرا منتشر شده و گفته می‌شود قاسم سلیمانی را در میان نیروهای عراقی در آن کشور نشان می‌دهد، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی این موضوع را تایید کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در ماه سپتامبر گذشته گفته بود که در جریان نبرد علیه نیروهای  داعش در عراق، قاسم سلیمانی نیز حضور داشته است.

خبرگزاری رویترز نوشته است در جریان یک گزارش که دوشنبه توسط هیئت کارشناسان ناظر سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی تهیه شده قرار گرفته است.

این هیئت، بر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را نظارت می کند.

در گزارش کارشناسان آمده است :”از سلیمانی در برخی موقعیت‌ها که ادعا می‌شود در خاک عراق است تصویر و فیلم گرفته شده است”.

بنا بر این گزارش، یکی از تصاویر احتمالا او را در “شهر آمرلی” در شمال عراق و پس از بازپس ‌گیریاین شهر از نیروهای داعش نشان می‌دهد.

به گزارش العربیه؛ تهران از نبردهای نیروهای عراقی علیه داعش حمایت کرده و به طور رسمی مهمات و مشاوره نظامی در اختیار پیشمرگ های کرد عراق و ارتش آن کشور قرار داده است.

هفته گذشته در تحولی دیگر هواپیماهای اف4 ایران مواضع این گروه تندرو را در استان شرقی دیالی که هم مرز با ایران است بمباران کردند.