سازمان فضایی ناسا دلیل قرمزشدن آب دریاچه ارومیه را اعلام کرد

0
338

ناسا با انتشار تصویر جدیدی از دریاچه ارومیه از تغییر رنگ این دریاچه در ۳‌ ماه گذشته خبر داده و علت آن را تشریح کرد.
اين گزارش از سوي ماهواره ناسا، با نام آكوا ۱۰ اعلام شده است. براساس اين گزارش درياچه اروميه نسبت به 3‌ماه گذشته تغيير رنگ داده و از رنگ سبز كمرنگ به سمت رنگ قرمز رفته است. ناسا همچنين اعلام كرد: درياچه شور اروميه، همانند درياچه آرال در ازبكستان، طي دهه‌هاي گذشته رو به تحليل رفته است.

هر مقدار از آب اين درياچه كاسته و وسعت آن كوچك‌تر شود، شوري آب نيز بيشتر خواهد شد. براساس اعلام ناسا، بر اثر فعاليت موجودات ميكروسكوپي داخل اين درياچه و با توجه به كوچك شدن وسعت، رنگ اين درياچه به‌طور متناوب به رنگ‌هاي قرمز و نارنجي تغيير مي‌كند.

براساس يافته‌هاي آكوآ10 كه بر خروجي مهر قرار گرفت، در ماه‌هاي آوريل و مي‌ با وارد شدن مقادير زيادي از آب شيرين به اين درياچه مواجه هستيم. در اين 2‌ماه برف‌هاي كوه‌هاي اطراف ذوب مي‌شود و همزمان بارندگي در مناطق شمال‌غرب ايران افزايش مي‌يابد و منابع آب شيرين وارد اين درياچه مي‌شوند. اما از تابستان، ورودي اين منبع آب‌شيرين به درياچه قطع مي‌شود.

در فصل بهار افزايش ورود آب شيرين به اين درياچه، نمك موجود در درياچه شور را پايين مي‌برد، اما با آغاز فصل تابستان و قطع شدن ورود آب شيرين و افزايش دما سطح شوري و خشكي درياچه نيز افزايش مي‌يابد. اين درست زماني است كه ميكروارگانيسم‌هاي موجود در آب درياچه اروميه رنگ خود را بهتر نشان مي‌دهند.

ناسا اعلام كرد: در سال‌هاي گذشته تغيير رنگ درياچه بارها ديده شده و رنگ آن بارها از سبز و آبي به قرمزي گراييده است كه علت اين پديده در ماه‌هاي تابستان بيشتر به‌دليل فعاليت‌هاي باكتريايي و جلبكي ناشي از گرماي هوا و كاهش ورود منابع آب شيرين به اين درياچه است.

به گزارش همشهری؛ ناسا همچنين به معضل خشكي و كمبود منابع آب شيرين نيز اشاره و تأكيد كرد: استفاده بيش از حد از آب در كشاورزي در فصل تابستان نيز مزيد بر علت است. بنابر اعلام ناسا در ۱۴ سال گذشته ۷۰ درصد از وسعت سابق درياچه اروميه خشك شده و تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد در سال‌هاي گذشته هر ساله نزديك به ۲۲۰ كيلومترمربع از اين درياچه خشك شده است.