سازمان حقوق بشر اهواز: تا کنون بیش از 60 معترض در اهواز و شهرهای پیرامون کشته شدند

0
213

سازمان حقوق بشر اهواز، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که منابع محلی‌اش تا کنون جان باختن 60 شهروند معترض را در اهواز و شهرهای پیرامون آن، در اعتراضات سراسری مردم ایران به افزایش 300 درصدی قیمت بنزین را تایید کرده‌اند.

براساس بیانیه‌ای که سازمان حقوق بشر اهواز روز پنج‌شنبه 21 نوامبر 2019 منتشر کرد، شهروندانی از خرمشهر، آبادان، ماهشهر، شوشتر، جراحی، شهرک طالقانی، بهبهان، اهواز، شادگان، رامهرمز در اعتراضات روزهای گذشته کشته شده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری مختلف تعداد شهروندان کشته شده را بیش از 250 نفر اعلام کرده‌اند و بر این اساس و با توجه کشته شدن بیش از 60 نفر از مردم اهواز، این شهر و شهرهای پیرامون آن بیشترین تعداد جان باختگان را به خود اختصاص داده‌اند.

شهر ماهشهر در دو منطقه جراحی و کوره، بیشترین سهم از کشته شدگان را دارند. در درگیری‌های به وجود آمده نیروهای امنیتی به همراه نیروهای بسیج و سپاه با مردم معترض در این نقاط ده‌ها تن از معترضان شد. در سوی مقابل نیز فرمانده نیروهای امنیتی در شهرستان ماهشهر کشته شد. در شهر شادگان نیز 12 شهروند معترض جان باختند.

سازمان حقوق بشر اهواز به نقل از منابع خود گزارش کرد که «مقامات جمهوری اسلامی، استان خوزستان را یک منطقه بسته نظامی اعلام کرده و ضمن اجرای عملی قواعد یک حکومت نظامی، تمامی راه های ورودی و خروجی شهرها و مناطق این استان را مسدود کرده اند… مسئولان امنیتی یک باب مدرسه در منطقه خلیج شهرستان آبادان را تبدیل به بازداشتگاه کرده و صدها معترض بازداشتی را در شرایط کاملا غیر انسانی در آنجا محبوس کرده اند.»

پیشتر استاندار تهران اعلام کرده بود که اعتراضات اخیر 22 استان از 31 استان کشور چیزی در حدود 70 درصد از کل مساحت کشور را درنوردید. بنا به گزارش های اولیه در این اعتراضات بیش از 251 نفر کشته، 3700 نفر زخمی و بیش از 7000 نفر بازداشت شده اند.

سازمان حقوق بشر اهواز در بیانیه خود « سرکوب ها و کشتار بی سابقه معترضان مسالمت جو توسط رژیم جمهوری اسلامی که به سطح جنایت علیه بشریت ارتقا یافته» را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست « برای توقف حمام خون در ایران و پاسخگو کردن آن رژیم خواستار اجرای عدالت برای آمران و عاملان آن جنایت ها» نقش ایفا کند. این سازمان همچنین از مجامع جهانی درخواست کرد که برای رفع ممنوعیت اینترنت بر ایران فشار بیاورند و ایران را به اعلام رسمی « اسامی کشته ها، زخمی ها و بازداشت شدگان و… آزادی هر چه سریعتر معترضان بازداشتی، ایجاد شرایط تظاهرات مسالمت آمیز برای ایرانیان مطابق با قوانین و میثاق های بین المللی» وادار کنند.

به گزارش العربیه؛ این سازمان فهرستی از افراد که کشته شدن آنها در اهواز و شهرهای پیرامون در اعتراضات سراسری، به نقل از منابع محلی تایید شده را به شرح ذیل اعلام کرد:

شهرستان خرمشهر:
1- میثم عدگی پور (منیعات) 30 ساله
2- خالد منیعات
3- علی غزلاوی 12 ساله
4- میلاد حمیداوی
شهرستان آبادان:
5- ابراهیم مطوری
6- علی بغلانی فرزند طاهر
شهرستان شوشتر:
7- سید احمد موسوی جعاوله
شهرستان اهواز:
8- حمزه سواری 22 ساله از کوی رمضان
9- محمدرضا عسافی زرگانی 20 ساله از کوی زرگان
10- میثم مجدم
شهرستان ماهشهر شامل دو شهر جراحی و کوره:
11- شهاب حطاوی فرزند عبدالله
12- قاسم باوی فرزند منصور
13- محمد خالدی
14- عدنان هلالی
15- مجتبی عبادی
16- منصور دریس
17- عباس عساکره
18- احمد خواجه آلبوعلی
19- علی خاجه آلبوعلی
20- محمد خالقی
21- رضا عساکره
22- خانم همسر آقای مختار عتقی
23- یوسف خالدی
شهرستان بهبهان:
24- محمدحسین قنواتی
25- احسان عبدالله نژاد
26- مهرداد دشتی نیا
27- محمود دشتی نیا
28- احمد حشم دار
29- شبنم دیانی
30-تدین
31- فرزاد انصاری
32- فرزاد تضمی پور
شهرستان رامهرمز:
33-موسوی
34-هادی قربانی