سازمان جهانی بهداشت: کرونا احتمالا هرگز ناپدید نخواهد شد

0
218

سازمان جهانی بهداشت شامگاه چهارشنبه 13ماه مه 2020 با این اظهارات که برای خیلی از مردم جهان بسیار شوک‌آور بود، جدیدترین مواضعش را در قبال پاندمی کرونا که تاکنون جان هزاران تن را گرفته است، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها بنا به جدیدترین اظهارات سازمان جهانی بهداشت ویروس جدید کرونا که باعث بیماری کووید- 19 می‌شود همچون ویروس HIV عامل بیماری ایدز بومی شده و ماندگار خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت درباره هر گونه تلاشی برای پیش‌بینی زمان احتمالی انتشار ویروس کرونا هشدار داده و خواستار بکارگیری «تمامی تلاش‌ها» جهت مقابله با پاندمی شیوع کرونا شد.

مایک ریان مدیر اجرایی برنامه اورژانس‌ها در سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری مجازی گفت «مهم است که مطرح شود: این ویروس احتمالا به دیگر ویروس بومی شده‌‌ای در جوامع ما تبدیل شده و هرگز ناپدید نشود».

ریان افزود «نیاز است که واقع‌بین باشیم و تصور نکنم هر کسی قادر به پیش‌بینی زمان ناپدید شدن این بیماری باشد. به نظرم موعدی برای پایان ویروس کرونا وجود ندارد و همچنین تاریخ‌هایی برای‌ آن وجود ندارد. این بیماری احتمالا جا افتاده و به مشکلی بلند مدت تبدیل خواهد شد و شاید هم چنین چیزی اتفاق نیافتد».

تلاش‌های بزرگ

این مقام سازمان جهانی بهداشت گفت هر چند جهان تا انداز‌ه‌ای توانسته درباره چگونگی مقابله با شیوع این بیماری تجربیاتی کسب کند اما این امر نیاز به «تلاش‌هایی بزرگ» دارد تا احتمالا بتوان «دستاوردی بزرگ» محقق کرده و واکسنی برای کنترل این بیماری تولید کرد.

بیش از 100 واکسن احتمالی برای ویروس جدید کرونا در جهان در حال تولید است که بسیاری از آنها در مرحله تجربه بالینی هستند اما متخصصان در عین حال گفتند که روند دستیابی به واکسن‌های فعال ضد ویروس جدید کرونا دشوار است.

مایک ریان همچنین به وجود واکسن‌های بیماری‌های دیگری همچون سرخک اشاره کرد که تاکنون به طور کامل ریشه‌کن نشده است. او در ادامه گفت که نیاز است «مبارزه بسیار بزرگی» علیه ویروس انجام شود تا ارزیابی‌های کنونی از خطرات آن که همچنان در سطح‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی زیاد است، کاهش یابد.

از سویی ماریا ون کرخوف یکی از متخصصان سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی خبری تصریح کرد « نیاز است متقاعد شویم که خروج از این پاندمی مقداری زمان‌ خواهد برد».

از سویی تیدروس ادهانوم مدیر سازمان جهانی بهداشت گفت « این روند به همه ما بستگی دارد که باید در متوقف ساختن این پاندمی سهیم باشیم».

این در حالی است که کشورهای جهان در سایه پاندمی ویروس جدید کرونا که باعث مبتلا شدن بیش از 4.3 میلیون نفر و جان باختن بیش از 291 هزار تن از مردم جهان شده برای بازگشایی و راه‌اندازی مجدد چرخه‌های اقتصادشان با چالش جدی روبرو هستند.

مسافرت‌های هوایی

از طرفي اتحادیه اروپا چهارشنبه تلاش کرد تا به طور تدریجی و در چارچوب کشورهای عضو این اتحادیه مرزهایش که در پی شیوع کرونا بسته شده بود، را بازگشایی کند.

هر چند متخصصان بهداشت عمومی عقیده دارند ضروری است که هوشیارانه از انتشار مجدد ویروس کرونا جلوگیری شود، اتحادیه اروپا اما اعلام کرد که همچنان بخشی از فرصت برای نجات فصل گردشگری تابستانه همراه با اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ سلامتی مردم وجود دارد.

العربیه نوشت؛ در این راستا مایک ریان مدیر اورژانس‌های سازمان جهانی بهداشت بازگشایی مرزهای زمینی نسبت به تسهیل مسافرت‌های هوایی که از آن به عنوان «چالشی متفاوت» یاد کرده را کم خطر دانست.