سازمان جهانی بهداشت: هیچ دلیلی برای توقف استفاده از واکسن «عالی» آسترازنکا وجود ندارد

0
37

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۱۲ مارس پس از انتشار اخباری مبنی بر توقف استفاده از واکسن آسترازنکا در چند کشور عمدتا اروپایی اعلام کرد که هیچ دلیلی برای توقف استفاده از این واکسن وجود ندارد.

بنا بر اعلام مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، کمیته مشورتی واکسن در این سازمان، ایمنی محصول شرکت داروسازی آسترازنکا را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که هیچ رابطه علّی بین واكسن آسترازنکا و لخته شدن خون در بدن برخی از دریافت کنندگان این واکسن دیده نشده است.

خانم هریس مقابل خبرنگاران در ژنو گفت: «آسترازنکا یک واکسن عالی است؛ مانند سایر واکسن‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود. ما باید استفاده از آن را ادامه دهیم؛ اگرچه همزمان باید دربارۀ هرگونه نگرانی از ایمنی این واکسن‌ها نیز تحقیق کنیم.»

به گفتۀ او، کمیته مشورتی سازمان جهانی بهداشت که دست‌کم هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهد، همه گزارش‌ها دربارۀ واکسن‌ها را به طور سیستماتیک بررسی می‌کند.

یورونیوز نوشت؛ او تاکید کرد که پس از تزریق بیش از ۲۶۰ میلیون دوز از واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ در سراسر جهان، هنوز هیچ مرگی به علت واکسیناسیون علیه کرونا گزارش نشده است.