سازمان جهانی بهداشت: برداشتن سریع قرنطینه مرگ‌بار خواهد بود

0
191

سازمان جهانی بهداشت در هشداری خطاب به دولت‌ها گفته در برداشتن محدودیت‌های کرونا نباید عجله کرد وگرنه موج مرگبار دیگری به سرعت باز خواهد گشت. این در حالی است که کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و اتریش از آغاز لغو محدودیت‌ها سخن گفته‌اند و در آمریکا هم برخی کلیساها به مناسبت عیدپاک دوباره درهای خود را باز کرده‌اند.

دکتر تدروس گیبریسیوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه، ۱۰ آوریل، گفته هرگونه تعجیل در برداشتن محدویت‌های کرونا “بازگشت مرگ بار” این ویروس را در پی خواهد داشت.

اظهارات مدیر این نهاد سازمان ملل متحد در حالی منتشر شده که روز جمعه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر فراتر رفت و سمار جان باختگان این همه گیری هم به ۱۰۱ هزار نفر رسید.

دکتر تدروس گیبریسیوس که روز جمعه از طریق ویدئو کنفرانس و از مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو سخن می‌گفت از “آمارهای امیدوارکننده” در کشورهای اروپایی ابراز خرسندی کرد.

او گفت سازمان جهانی بهداشت در حال همکاری با دولت‌ها است تا به آنها برای اتخاذ بهترین استراتژی تسهیل محدودیت‌ها کمک کند اما تاکید کرده که برداشتن سریع این محدودیت‌ها بسیار خطرناک خواهد بود.

“اگر راهکار خروج از بحران با مدیریت صحیحی همراه نباشد، مسیر رو به پایین نمودار کرونا هم می‌تواند به اندازه مسیر صعودی این بحران خطرناک باشد.”

ایتالیا و اسپانیا چه برنامه‌ای دارند؟

دولت اسپانیا که بیشترین تعداد مبتلا به کرونا را در اروپا دارد و پس از ایتالیا بیشترین جان باخته را هم داشته گفته بنا دارد به برخی از مشاغل غیرضروری مانند ساخت و سازها و کارخانجات از روز دوشنبه (سه روز دیگر) اجازه دهد به سر کار بازگردند.

با وجود این، دولت از مردم خواسته که همچنان به فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی توجه کنند. به ویژه در دو روز آخر این هفته که همزمان با عید پاک مسیحیان است.

اسپانیا روز جمعه کمترین آمار جان باختگان طی ۱۷ روز گذشته را ثبت کرد و شاهد مرگ ۶۰۵ نفر بر اثر کووید۱۹ بود. این کشور تاکنون ۱۵۸۴۳نفر را بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا از دست داده است.

در همین حال، جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، قرنطینه سراسری را تا سوم ماه مه، یعنی سه هفته دیگر، تمدید کرده و گفته ایتالیا نباید دستاوردهایی که از طریق محدودیت ها کسب کرده را به راحتی از دست دهد.

با وجود این، دولت ایتالیا به بخش کوچکی از کسب و کارها که از ۱۲ ماه مارس تعطیل شده بودند اجازه داده که از روز سه شنبه باز شوند.

از زمان قرنطینه سراسری در ایتالیا فقط خوار و بار فروشی‌ها و داروخانه‌ها اجازه فعالیت داشتند.

ایتالیا هم روز جمعه شاهد ثبت ۵۷۰ مرگ ناشی از کووید۱۹ بود که نسبت به یک روز پیش کاهشی ۴۰ نفری داشت. این کشور که بیشترین جان باخته کرونا در جهان را تا به امروز ثبت کرده، روز گذشته، پنجشنبه، ۶۱۰ مرگ را شاهد بود. تعداد مبتلایان هم روز جمعه ۳۹۵۱ نفر گزارش شد که نسبت به ۲۴ ساعت قبل که ۴۲۰۴ نفر بود کاهشی حدود ۷ درصد داشته است.

نخست وزیر این کشور گفته کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های البسه و پوشاک کودکان از سه شنبه اجازه بازگشایی دارند اما رسانه های این کشور می‌گویند رخت‌شویی‌ها و چند کسب و کار دیگر هم در فهرست دولت دیده می‌شود.

در سایر نقاط اروپا و جهان:

نخست وزیر ایرلند، لئو وردکر گفته محدودیت‌های آمد وشد تا پنجم ماه مه، چهار هفته دیگر، تمدید می‌شود.

در ترکیه، دولت برای ۴۸ ساعت قرنطینه سراسری در ۳۱ شهر از جمله آنکارا و استانبول اعلام کرده که از نیمه شب جمعه آغاز شده است. اعلام ناگهانی این قرنطینه که گزارش شده تنها دو ساعت پیش از نیمه شب جمعه، دهم آوریل، به اطلاع عموم رسیده، موجب هجوم مردم به فروشگاه های خوار و بار و تشکیل صف های طولانی و در موردی به زد و خورد میان مشتریان منجر شده است.

در پرتغال، مارسلو روبلو د سوسا، رئیس جمهوری محدودیت ها را تا روز اول ماه مه، ۲۰ روز دیگر، تمدید کرده است.

در بریتانیا، دولت تحت فشار است که راهکار خود برای برداشتن محدودیت های سراسری را هر چه زودتر اعلام کند. دولت که در نبود بوریس جانسون، تحت نظر دامنیک راب اداره می‌شود در حال ارایه نقشه راه برای کاهش محدودیت‌هاست.

در آفریقای جنوبی، سیریل رامافوزا از دیروز، پنجشنبه، به مدت سه هفته قرنطینه اعلام کرده است. اقدامی که مخالفان دولت گفته اند به فاجعه اقتصادی در این کشور منجر خواهد شد.

در فرانسه، روز جمعه شمار قربانیان کووید ۱۹ ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰۰ نفر افزایش یافت. فرانسه تاکنون ۱۳۱۹۷ نفر را بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا از دست داده هر چند گزارش کرده که شمار افرادی که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند برای روز دوم کاهش جزئی داشته است.

مقام‌ها در پاریس ابراز امیدواری کرده‌اند که این نشانه رسیدن به نقطه اوج بحران در این کشور باشد.

با مرگ ۲۰۱۸ نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته٬ آمریکا نخستین کشوری در جهان شد که این تعداد از شهروندانش را ظرف یک روز از دست داده است.

این کشور اکنون بیش از نیم میلیون نفر مبتلا به ویروس جدید کرونا دارد و انتطار می‌رود به زودی به لحاظ جمع کل تعداد جان باختگان ایتالیا را پشت سر بگذارد.

وبسایت داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا روز جمعه گزارش کرد آمار جان باختگان کووید۱۹ در آمریکا به ۱۸۶۹۳ نفر رسیده است و تعداد مبتلایان هم ۵۰۰ هزار و ۳۹۹ نفر است.

ایتالیا که بیشترین مرگ را بر اثر کووید۱۹ از دست داده روز جمعه جمع کل جان باختگان را ۱۸۸۴۹ نفر گزارش کرد که تنها ۲۰۰ نفر از آمریکا بیشتر است.

به این ترتیب انتظار می‌رود آمریکایی‌ها نخستین ساعات شنبه را با این خبر سپری کنند که کشورشان هم به لحاظ تعداد مبتلایان و هم به لحاظ تعداد جان‌باختگان در راس نمودار جهانی قرار گرفته است.

نیمی از آمار قربانیان به ایالت نیویورک تعلق دارد که اگر یک کشور مستقل محسوب می‌شد، بعد از آمریکا دومین رتبه مبتلایان به جهان را به خود اختصاص می‌داد.

دونالد ترامپ دو هفته پیش ابراز امیدواری کرده بود که تمام کلیساهای آمریکا در روز عید پاک مملو از مردم شود.

او که تا اواسط ماه مارس هنوز وسعت بحران کرونا را جدی نگرفته بود، با اعلام وظعیت اضطراری ملی در مواجهه با کووید۱۹ گفته بود احتمالا آمریکا همزمان با عید پاک به حالت عادی باز خواهد گشت.

امروز٬،جمع،٬ دهم آوریل، هنوز در بسیاری از شهرهای آمریک،٬ از جمله نیویورک که کانون کرونا در جهان شده، مقام‌های محلی از وخیم‌تر شدن بحران طی روزهای آینده سخن می‌گویند و بسیاری از ایالت‌ها با اعلام وضعیت قرنطینه، جمع شدن افراد در گروه‌های بیش از ۱۰ نفر را همچنان ممنوع کرده‌اند.

با وجود این، در برخی از ایالت‌ها چون تگزاس، کشیشانی هستند که خود را برای برگزاری مراسم عید پاک در کلیسا آماده می‌کنند.

یکی از آنها به نام جیمز بانتراک از کلیسای گلوریوس وی در هوستون تگزاس به باربارا پل،٬ خبرنگار بی‌بی‌سی گفته: “وقتی پرزیدنت ترامپ برای دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد ما هم مراسم دعا و نیایش را برای ۱۵ روز به طور آنلاین برگزار کردیم. اما حالا که وارد هفته مقدس شده‌ایم و عید پاک در پیش است، به زمان بسیار خاصی رسیده‌ایم. ما هیچ‌گاه در چنین ایامی مراسم‌مان را تعطیل نکرده‌ایم و اکنون هم باید آن را برگزار کنیم”.

به گزارش بی بی سی؛ اصرار به انجام مراسم مذهبی از سوی برخی مسیحیان و یا یهودیان ارتدکس در نیویورک٬ باعث شده میزان گسترش ویروس کرونا در میان مناطقی که گروه های بزرگی از این افراد زندگی می‌کنند افزایش یابد.