ساخت دو فیلم جدید و متفاوت بر مبنای داستان موبی دیک

0
255

یک بار دیگر رمان «موبی دیک» در قالب رمان شناخته شده‌اش از یک سو و ماجرای واقعی که منجر به نوشته شدن این رمان توسط ملویل شد، در قالب تصویری ساخته می‌شوند.

 علاقه‌مندان به داستان «موبی دیک» می‌توانند دو نسخه تصویری دیگر از این رمان را به زودی برپرده بزرگ سینما و نیز در صفحه نمایش تلویزیون ببینند.

با این حال این دو نسخه تصویری از دو زاویه متفاوت به این ماجرا نگاه کرده‌اند و در حالی که فیلم بی.بی.سی برای تلویزیون بر مبنای داستان هرمان ملویل که در سال 1851 منتشر شد، ساخته شده، فیلم سینمایی این اثر با تمرکز بر ماجرای واقعی که ملویل با الهام از آن کتابش را نوشت، تصویر شده است.

بی.بی.سی فیلم «نهنگ» را بر مبنای فیلمنامه تری کافولا ساخته است و در آن نهنگ سفید مشهور ملویل را که آدمخوار است، تصویر کرده است. این فیلم تلویزیونی 90 دقیقه‌ای درمالت فیلمبرداری شده و جوناس آرمسترانگ و آدام رینر بازیگران آن هستند.

به گزارش سینما خبر به نقل از ایندیپندنت،اما یک فیلم دیگر نیز به کارگردانی ران‌ هاوارد در دست ساخت است که با بازی کریس همثوورت، بن ویشاو و سیلیان مورفی ساخته می‌شود. این فیلم که قرار است به زودی ساخت آن شروع شود بر مبنای فیلمنامه پیتر مورگان شکل می‌گیرد.

اما ‌هاوارد بر خلاف بی.بی.سی موضوع اصلی مربوط به این داستان را مورد توجه قرار داده است. این داستان که توسط پسر یکی از بازماندگان کشتی درهم شکسته‌ای به نام اسکس به گوش ملویل رسید موجب شد، تا او سال‌ها بعد کتاب «موبی دیک» را بنویسد. برمبنای این ماجرا حمله یک نهنگ غول پیکر در سال 1820 در مرکز داستان قرار دارد.

در رمان «موبی دیک» داستان از قول دریانوردی نقل می‌شود که خودش را اشمعیل می‌نامد. او ماجرای کاپیتان اهب و خواست او برای نابودی نهنگ سفید را روایت می‌کند. این نهنگ کشتی اهب را نابود کرده و پای او را از بین برده است.

هاوارد در نسخه خود داستان واقعی را که دستمایه ملویل برای نوشتن کتاب شده، در مرکز داستان قرار داده است. این روایت در کتابی با عنوان «در قلب دریا: تراژدی کشتی شکار نهنگ اسکس» که سال 2000 توسط ناتانیل فیلبریک نوشته و منتشر و به کتابی پرفروش بدل شد، را با همین عنوان می‌سازد. راوی او یک پسر 14 ساله به نام توماس نیکرسون است. نیکرسون و هفت ملوان دیگر از این ماجرا نجات یافتند و سه ماه در دریا سرگردان بودند تا سرانجام نجات پیدا کردند.

Peck-mobydick

در این داستان کشتی با حمله نهنگ‌ها روبه رو می‌شود و این حمله سرانجام به غرق کشتی می‌انجامد. این داستان تا سال 1960 کشف نشده بود و ماجرای آن در سال 1984 توسط انجمن تاریخ نانتاکت انعکاسی مطبوعاتی یافت. نوشتن کتاب «در قلب دریا» تراژدی کشتی شکار نهنگ اسکس» در سال 2000 موجب اهدای جایزه کتاب ملی آمریکا به ناتانیل فیلبریک شد.

گفته می‌شود با این حال خیلی‌ها که نمی‌دانند ماجرای واقعی که الهام بخش نوشتن «موبی دیک» شد در واقعیت امر چه بود و فیلم‌هاوارد می‌تواند به این منظور خیلی مفید باشد و نگاه دیگری را به نهنگ سفید به وجود بیاورد.

تاکنون فیلم‌های «غول‌های دریا» اقتباسی از میلارد از سوی کمپانی برادران وانر در سال 1926 با بازی جان بریمور در نقش کاپیتان اهب، فیلم «موبی دیک » نسخه گم شده‌ای از فیلمی دو پرده‌ای با بازی اورسون ولز در سال 1955 ، «موبی دیک» ساخته جان هیوستون در سال 1956 با بازی گریگوری پک در نقش اهب، «موبی دیک» به کارگردانی پل استنلی با بازی جک آرانسون در سال 1978 و موبی دیک مجموعه تلویزیونی با بازی ویلیام‌ هارت در نقش اهب و اتان‌ هاوک در نقش استارباک در سال 2011 از این رمان ساخته شده است.