ساخت آلیاژ فلزی چهاربرابر سخت‌تر از تیتانیوم

0
388

محققان در آزمایشگاه دانشگاه رایس موفق شدند از ترکیب طلا و تیتانیوم مذاب نوعی ابرفلز فوق‌سخت بسازند.

اين آلياژ جديد سخت‌ترين ماده فلزي شناخته شده‌اي است كه با بافت زنده سازگاري دارد. اين ماده چهار برابر سخت‌تر از تيتانيوم خالص است و مي‌توان از آن براي ساخت كاشتني‌هاي پزشكي بادوام‌تر استفاده كرد.

ايمپلنت هاي مرسوم زانو و لگن بايد هر 10 سال يكبار به دليل پوسيدگي و فرسودگي تعويض شوند. جزئيات اين ماده جديد،‌آلياژ طلا و تيتانيوم،‌ در نشريه معتبر ساينس ادونس منتشر شده‌است.

به گفته اميليا موروسان فيزيكدان دانشگاه رايس، تيم وي زماني اين كشف را انجام داد كه درحال مطالعه روي مغناطيس‌هاي غيرمتعارف ساخته شده از تيتانيوم و طلا بود. براي بررسي خلوص اين ماده بايد به صورت براده درمي‌آمد،‌ اما اين آلياژ كه Ti3Au نام دارد، سخت‌تر از آني بود كه بتوان آن را با كمك هاون الماسه شده پودر كرد.

اين آلياژ جديد از نظر سختي از تمامي آلياژ‌هاي تيتانيوم-طلا بالاتر است اما در عين حال با بسياري از ديگر تركيبات فلزي ديگر نيز قابل مقايسه‌است. به گفته موروسان سختي اين ماده و زيست‌سازگاري بالاي آن،‌اين آلياژ را به نسل بعدي تركيبات ايمپلنت‌هاي دندانپزشكي و مفاصل قابل پيوند با طول عمر بالاتر تبديل كرده‌است.

به گزارش همشهری به نقل از بی بی سی انگلیسی؛ اين آلياژ همچنين ممكن است در صنعت حفاري، ساخت كالاهاي ورزشي و بسياري از ديگر زمينه ها كاربرد داشته‌باشد. آلياژ تيتانيوم-طلا تركيبي مكعبي است كه چينش اتمي آن تحت دماي بسيار بالا شكل مي‌گيرد. تيتانيوم يكي از معدود فلزاتي است كه با بافت طبيعي بدن انسان سازكاري دارد و همين ويژگي كاربري‌هاي فراواني براي آن در دندانپزشكي و پزشكي ايجاد كرده‌است.