زیر سطح ماه آب یخ زده وجود دارد

0
324

محققان ژاپنی با بررسی یک شهاب سنگ ماه به این نتیجه رسیدند که احتمالا زیر سطح این سیاره آب یخ زده وجود دارد.

 میل آنلاین، تحقیقات جدید نشان می دهد احتمالا زیر پوسته ماه، یخ وجود دارد. به همین دلیل دانشمندان امیدوارند انسان بتواند در این سیاره خاکی زندگی کند.

محققان دانشگاه توهوکو در ژاپن نشانه هایی از مواد معدنی نادر به نام Mogamite را در یک شهاب سنگ ماه  کشف کرده اند که ۱۳ سال قبل در شمال آفریقا فرود آمد.

برای تشکیل Mogamite که کریستالی شبیه کوارتز است،  به آب نیاز است. بنابراین کشف آن دلیلی جدید از وجود آب یخ زده زیر سطح ماه است.

البته محققان از وجود آب در قطب شمال و جنوب ماه اطلاع دارند. اما کشف جدید به این نظریه اعتبار می دهد که آب یخ زده زیر پوسته بخشی از مناطق ماه نیز وجود دارد.

به هرحال محققان ژاپنی معتقدند ماده معدنی مذکور روی سطح ماه در منطقه ای به نام Procellarum Terrane تشکیل شده است. احتمالا مدت ها قبل آب روی سطح ماه وجود داشته اما اشعه های شدید خورشید باعث تبخیر آن شده است. امایافته های تحقیق روی شهاب سنگ ماه نشان می دهد احتمالا مقداری آب زیر سطح ماه وجود دارد که هنوز تبخیر نشده است.

به گزارش مهر به نقل از اسپیس، ماساهیرو کایاما یکی از محققان شرکت کننده در این پژوهش می گوید: برای نخستین بار می توان ثابت کرد یخ در مواد تشکیل دهنده ماه وجود دارد.