زیباکلام: قدرت چانه زنی روحانی بیشتر است

0
168

همه جا گفته‌ام اگر بخواهم به عنوان اصلاح طلب به آقای روحانی و عارف نمره بدهیم،نمره عارف بیشتر است اما قدرت مانور و چانه زنی روحانی با توجه به اینکه سایر مراکز قدرت بیشتر در اختیار اصولگرایان است بیشتر خواهد بود.

باز زیباکلام نذر کرد، نذر کرد روحانی و عارف به اجماع برسند. آنچه در ادامه می‌آید گفتگوی روزنامه شرق با وی است.

مشروح نظرات این استاد دانشگاه در مورد آرایش سیاسی و ارزیابی مناظره صورت گرفته است:

ارزیابی‌شما از آخرین مناظره چگونه است؟

آخرین دور مناظرات جدی‌ترین، واقعی‌ترین و حقیقی‌ترین دور مناظرات بود. برخلاف دو دوره قبلی که مسائل کلی و بی‌حاصل مطرح می‌شد معتقدم که برنامه دیروز تاحدود زیادی به مناظره‌های سال ۸۸ شباهت پیدا کرد، جذاب بود و توانست مخاطب را جذب کند و این حالت در شرایطی به وجود آمد که اجازه داده شد مناظره کننده آزادانه در مورد مسائل حقیقی صحبت کند.

در این مناظره مشخص شد که بحران هسته‌ای و مشکل تحریم‌ها بزرگ‌ترین بحران است. بزرگ‌ترین خواست مناظره کننده‌ها حل مشکل تحریم‌ها است و مردم می‌خواهند این مشکل سامان یابد.

چه کسی توانست گوی پیروزی در مناظرات را از آن خود کند؟

پیروز مناظره در دور دوم علی اکبر ولایتی بود. برنده اخلاقی و سیاسی مناظره هم ولایتی بود که نخواست حقیقت و صداقت را قربانی سیاست کند.قهرمان مناظره نیز ولایتی شد چون از حقیقت دفاع کرد.

ولایتی در بحث هسته‌ای تصور کاذبی که در مورد جلیلی ایجاد شده بود و نشان می‌داد جلیلی کارش را با موفقیت، شجاعت، درایت و حکیمانه انجام داده شکست. ولایتی نشان داد که اصلا این گونه نبوده و جلیلی موفق عمل نکرده است. اگر روحانی و یا عارف این نقد را به جلیلی وارد می‌کردند مردم حرف آن‌ها را به پای رقیب سیاسی بودنشان می‌نوشتند اما این ادعا را کسی مطرح می‌کند که نامزد اصلی اصولگرایان است.

همچنین محسن رضایی مدال نقره را در مناظرات دریافت کرد. آقای رضایی نیز مانند آقای ولایتی همین مسائل را گفتند ایشان تاکید کردند که ما از مذاکرات هسته‌ای مزیت عینی ندیدیم و معلوم نیست که ایشان (جلیلی) چه می‌کنند.

مناظره آخر چقدر توانست این شائبه که جلیلی کاندیدای مورد نظر نظام است را از بین ببرد؟

این مناظره نشان داد که شکاف عمیقی بین اصوگرایان وجود دارد. حدادعادل و آقای جلیلی با آقای ولایتی و حتی آقای قالیباف همسو نیستند. متاسفانه پایین‌ترین نمره را از نظر اخلاقی آقای قالیباف می‌گیرد و ایشان درست برعکس آقای ولایتی عمل کرده‌اند در شرایطی که قهرمان و پیروز مناظره از نظر اخلاقی ولایتی است و بازنده اصلی قالیباف بود که می‌خواست به مردم بگوید اصلاح طلبان می‌خواستند حمله گازانبری به دانشجویان بکنند و من به عنوان فرمانده نیروی انتظامی وقت مانع از آن‌ها شدم. قالیباف چقدر فکر می‌کرد مردم حرف‌های او بپذیرند و باور کنند.

غرضی بازنده بعدی مناظرات بود. غرضی این استدلال را داشت حالا که نمی‌تواند رئیس جمهور شود با تظاهر به «وااسلاما» و توهین به اصلاح طلبان شاید بتواند جایگاهی در دولت آینده پیدا کند. جلیلی و حداد نیز بازنده مناظره دیشب بودند و نشان دادند تمام هنرشان در حمله به اصلاح طلبان و هاشمی است آن‌ها از مسئولیتی که داشتند در تمام ۸ سال گذشته شانه خالی کردند و آن را به عهده نگرفتند.

در شرایطی که اصولگرایان بودند که تا اردیبهشت سال ۹۰ از احمدی‌نژاد دفاع کردند و حالا که وضع مملکت به اینجا رسیده است این گونه عمل می‌کنند معلوم است که آقای حداد باید بگوید مشکلات کشور زیاد نیست اما این سوال مطرح می‌شود که وقتی تو به عنوان کاندیدا می‌گویی گرانی را در داخل کشور حل می‌کنم آیا غیر از این است که گرانی وجود دارد؟

عارف و روحانی هم برنده مناظرات بودنداما نه به اندازه ولایتی آنچه که عارف و روحانی گفته‌اند مورد انتظار بود اما آنچه ولایتی صادقانه گفت دور از انتظار بود و به خاطر صداقتش قهرمان آخرین دور مناظره شد.

به نظر می‌رسید بحران هسته و روابط بین الملل اصلیترین محل توجه کاندیدا‌ها بود،…

در مناظره دیشب نشان داده شد که بحث در حوزه هسته‌ای بسیار است و متاسفانه مطبوعات کشور نمی‌توانند به راحتی این موضوع را تحلیل کنند. این فاجعه است که مطبوعات در خصوص مهم‌ترین مساله مملکت سکوت کنند.

کسی جرات نمی‌کند یک خط در نقد آقای جلیلی و سیاست‌های هسته‌ای ایشان بنویسد اگر کسی کوچک‌ترین انتقادی داشته باشد می‌گویند خط قرمز است. به همین دلیل است که بعد از چهار سال می‌فهمید که تیم مذاکره کننده هسته‌ای خوب عمل نکرده است یا به دلیل اختلاف احمدی‌نژاد و ولایتی تلاش ارزنده‌ای که در حال شکل گرفتن در خصوص بحث هسته‌ای بوده و حداقل‌اش این بود که تحریم‌ها را به این صورت جلو نمی‌برد به تعویق می‌افتد.

مناظره یک سوال اساسی به وجود آورد و نشان داد اگر مطبوعات و صدا و سیما را خصوصا در مسائل هسته‌ای محرم ندانیم و اجازه انعکاس مساله را ندهیم در ‌‌نهایت این مسائل در مناظره‌ها انعکاس پیدا می‌کند.

به نظر شما گزینه نهایی اصولگرایان بعد از مناظره چه کسی خواهد بود؟ آیا آن شائبه در مورد آقای جلیلی همچنان وجود خواهد داشت؟

بعید به نظر می‌رسد آقای جلیلی نامزد مورد نظر رهبری باشد. آنچه که مسلم است و با‌شناختی که بنده از مقام معظم رهبری دارم بعید است که واقعا ایشان نامزدشان سعید جلیلی باشد. جلیلی نامزد جریانات تندرو، افراطی و رادیکال است برخی نهادهای خاص و افرادی مانند حسین الله کرم از سعید جلیلی حمایت می‌کنند گروه‌های معتدل از سعید جلیلی و حتی از حدادعادل هم حمایت نمی‌کنند چون این دو نفر همه هنرشان حمله به رفسنجانی و اصلاح طلبان بوده و ما چیز دیگری از آن‌ها ندیده‌ایم.

شانس و اقبال اعتدالیون در این انتخابات چگونه است؟

شعار اعتدال و میانه روی نه تنها میان اصلاح طلبان که در بین اصولگرایان از وزن زیادی برخوردار است خیلی از طرفداران انقلاب ممکن است با این شعار به حسن روحانی رای دهند رادیکالیسم افراطیون نه تنها پایگاه اجتماعی در بین اصولگرایان ندارد که حامی نیز نداشته است. رای اصولگرایان بین ۵ تا ۷ میلیون است و از این میزان از آرای اصولگرایان ۱۰ درصد هم به جریانات رادیکال و افراطی اختصاص ندارد. سقف رای جریان رادیکال به یک میلیون هم نمی‌رسد.

رای بدنه اصولگرایان به سمت آقای ولایتی است. قالیباف سقوط اخلاقی کرد نمی‌دانم مخاطبین را چه به حساب آورد. آن‌ها چطور باید باور کنند حسن روحانی و خاتمی می‌خواستند دانشجویان را قلع و قمع کنند ولی قالیباف به عنوان فرمانده نیروی انتظامی در مقابل لباس شخصی‌ها ایستادگی کرد.

احتمال ائتلاف بین آقای روحانی و عارف چقدر است؟ امروز شایعاتی مطرح شده که آقای عارف به نفع روحانی کناره گیری خواهد کرد؟

من نذر کردم که بفهمم این دو نفر ائتلاف کرده‌اند بعضی وقت‌ها انقدر عصبانی می‌شوم که فکر می‌کنم اگر ائتلاف نشود حق ما آقای جلیلی است. همه جا گفته‌ام اگر بخواهم به عنوان اصلاح طلب به آقای روحانی و عارف نمره بدهیم،نمره عارف بیشتر است اما قدرت مانور و چانه زنی روحانی با توجه به اینکه سایر مراکز قدرت بیشتر در اختیار اصولگرایان است بیشتر خواهد بود.