زنگ خطر خشک شدن رودخانه‌ها به صدا درآمد

0
178

معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه فرونشست زمین در اثر برداشت‌های بی‌رویه در کل کشور قابل مشاهده است، هشدار داد: بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شده است.

عليرضا دائمي با تأكيد بر كاهش منابع آب‌هاي زيرزميني تجديدشونده به ۸۸ ميليارد مترمكعب گفت: خشكسالي‌ها آب‌هاي زيرزميني تجديدشونده ايران را از ۱۲۴ به ۸۸ ميليارد مترمكعب كاهش داده است.

معاون وزير نيرو با اشاره به اين موضوع كه كشور با اين حجم سفره‌هاي آب زيرزميني در تنش آبي قرار دارد، تصريح كرد: با توجه به كمبود‌هاي موجود در بحث آب بخش كشاورزي، كاهش زمينه اشتغال و كمبود آب شرب روستايي هم‌اكنون فقط در چند نقطه به‌ويژه تهران جمع شده كه اين روند بسيار خطرناك است.

دائمي ميزان كل بارندگي‌ها را در سال آبي جاري ۱۴۱ميلي‌متر اعلام كرد و افزود: مقدار بارندگي‌ها در بلندمدت ۱۵ساله ۲۱۹ ميلي‌متر و در بلندمدت ۸ساله ۲۰۴ميلي‌متر بوده و بارندگي‌هاي امسال نشان‌دهنده يك درصد كاهش نسبت به بلندمدت است.
به گزارش مهر؛ وي فرونشست زمين را در همه جاي كشور قابل مشاهده دانست و گفت: اكثر رودخانه‌ها و تالاب‌هاي كشور خشك شده و رودخانه‌هاي بزرگي مانند كارون كه ۲۰۰مترمكعب در ثانيه آب از آن مي‌گذرد نيز با آلودگي مواجه شده است. برداشت غيرمجاز و افزايش هجوم در منابع آبي سبب در معرض تهديد قرار گرفتن پهنه سرزمين شده است.